Benchmark af erhvervsuddannelserne
Skrevet af: Peter Bogetoft og Jesper Wittrup
I dette arbejdspapir diskuterer vi, hvorledes de danske erhvervsskoler kan benchmarkes, og vi præsenterer resultaterne af en række beregningsmodeller. Det er begrebsmæssigt kompliceret at benchmarke erhvervsskolerne. Skolerne udbyder en lang række forskellige uddannelser. Det gør det vanskeligt at sammenligne de anvendte ressourcer, idet nogle uddannelser naturligt kræver flere undervisningstimer og udstyr end andre. Det gør det også vanskeligt at sammenligne skoleeffekterne vha. karakterer, idet de forskellige uddannelser anvender meget forskellige prøveformer. Udover disse begrebsmæssige udfordringer er erhvervsskoleanalyserne udfordret på datasiden. Det er i mange tilfælde vanskeligt at sikre korrespondance mellem de anvendte ressourcer og de elevrelaterede karakteristika, idet eleverne registreres på institutionsniveau og ressourcerne på overliggende hovedskoleinstitutionsniveau. I arbejdspapiret har vi restringeret analyserne til ca. 40 erhvervsskoler, hvor vi umiddelbart kan sikre korrespondancen mellem ressource og elevopgørelser. Skolernes forskellige bidrag er samtidig forsøgt opsummeret i to generelt relevante effekter, nemlig fastholdelse af eleverne og beskæftigelse af de færdiguddannede.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
De unge kan uddannes mere effektivt – lavere frafald, lavere omkostninger eller højere fagligt niveau på ungdomsuddannelserne
Gå til vidensoverblikketBog
Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
Gå til bogenForskningsrapport
The efficiency of educational production
Gå til forskningsrapportenForskningsrapport
Benchmarking Danish vocational education and training programmes
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Debatindlæg
Kritik af vismændenes analyse er forfejlet
November 2024
Intervention
Værktøj og grafik
Længerevarende skolefravær
– workshop materiale
Oktober 2024
Forskning
Vidensoverblik
Social arv forklaret: Forældres økonomi er i sig selv afgørende for børns muligheder
Oktober 2024
Forskning
Debatindlæg
Nødvendighedens uddannelsespolitik
Oktober 2024