Leading public service organizations
Skrevet af: Christian Bøtcher Jacobsen og Lotte Bøgh Andersen
Litteraturen omkring offentlig ledelse har ofte diskuteret værdien af transaktionsledelse, hvor lederen leder via påtale og belønning . Nogle eksperter er bekymrede for, at denne form for ledelse vil skade offentligt ansattes selvoplevede kompetencer, men der er faktisk også argumenter for det modsatte resultat – det, at følelsen af kompetence bliver styrket af betingede belønninger, fordi de giver feedback på præstationer. Notatet undersøger, hvordan 91 gymnasierektorers brug af belønninger og sanktioner påvirker den selvoplevede professionelle kompetence blandt deres 1.921 lærere.
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
De unge kan uddannes mere effektivt – lavere frafald, lavere omkostninger eller højere fagligt niveau på ungdomsuddannelserne
Gå til vidensoverblikket
Bog
Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
Gå til bogen
Forskningsrapport
The efficiency of educational production
Gå til forskningsrapporten
Forskningsrapport
Benchmark af erhvervsuddannelserne
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024

Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024

Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024

Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024