Leading public service organizations
Skrevet af: Christian Bøtcher Jacobsen og Lotte Bøgh Andersen
Litteraturen omkring offentlig ledelse har ofte diskuteret værdien af transaktionsledelse, hvor lederen leder via påtale og belønning . Nogle eksperter er bekymrede for, at denne form for ledelse vil skade offentligt ansattes selvoplevede kompetencer, men der er faktisk også argumenter for det modsatte resultat – det, at følelsen af kompetence bliver styrket af betingede belønninger, fordi de giver feedback på præstationer. Notatet undersøger, hvordan 91 gymnasierektorers brug af belønninger og sanktioner påvirker den selvoplevede professionelle kompetence blandt deres 1.921 lærere.
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
De unge kan uddannes mere effektivt – lavere frafald, lavere omkostninger eller højere fagligt niveau på ungdomsuddannelserne
Gå til vidensoverblikket
Bog
Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
Gå til bogen
Forskningsrapport
The efficiency of educational production
Gå til forskningsrapporten
Forskningsrapport
Benchmark af erhvervsuddannelserne
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Forskning
Indlæg
Konsekvenserne af skærpede karakterkrav for adgang til de gymnasiale uddannelser
Marts 2023

Forskning
Podcast
Erhvervsuddannelser og mangel på faglært arbejdskraft
Marts 2023

Forskning
Podcast
Forældres parforholdsophør og børns læring
Februar 2023

Intervention
Video
Sprogindsats engagerer divers forældregruppe, men viser ingen effekt på børns sprog
Januar 2023