The efficiency of educational production: A comparison of Denmark with other OECD countries
Skrevet af: Eskil Heinesen, Peter Bogetoft og Torben Tranæs
Danmark, Norge, New Zealand, Canada og USA er de OECD-lande, som bruger mest på uddannelse, målt i forhold til BNP. Ved at fokusere på ungdomsuddannelser undersøger dette notat, hvorvidt de store udgifter til uddannelse i Danmark betyder et tilsvarende stort afkast fra uddannelsessektoren, både i forhold til et stort antal elever der starter på uddannelserne og i forhold til procenten af elever, der fuldfører deres uddannelse. Den anvendte metode er at sammenligne (benchmarke) Danmark med en relevant gruppe lande og udregne, hvor meget billigere Danmark kunne undervise det samme antal elever samt fastholde procenten af elever, der fuldfører deres uddannelse, som i dag på betingelse af, at landet kunne opnå det samme niveau af omkostningseffektivitet som dets mest efficiente modparter.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
De unge kan uddannes mere effektivt – lavere frafald, lavere omkostninger eller højere fagligt niveau på ungdomsuddannelserne
Gå til vidensoverblikketBog
Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
Gå til bogenForskningsrapport
Benchmark af erhvervsuddannelserne
Gå til forskningsrapportenForskningsrapport
Benchmarking Danish vocational education and training programmes
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Værktøj og grafik
Dit nabolag
September 2024
Forskning
Vidensoverblik
Ulighed i uddannelse skyldes i højere grad ulighed i bløde færdigheder og ikke kun intelligens
Juli 2024
Forskning
Indlæg
De varme hænder bliver i København
Juli 2024
Forskning
Indlæg
Øget karakterkrav på gymnasiet vil primært ramme unge fra gymnasiefremmede hjem, indvandrere og efterkommere, og drenge
Juni 2024