Undersøgelse viser store forskelle i børns sprog og mulighed for forbedring
Der er markante forskelle i jævnaldrende børns sproglige færdigheder allerede i børnehaven. Forskning viser, at disse forskelle varer ved op gennem skolen, så mange af de børn, der har det dårligste sproglige udgangspunkt ved skolestart, klarer sig dårligst i skolen.
TipsByText er en SMS-baseret indsats til forældre med børn i børnehavealderen. Den er designet til at være særligt brugbar for forældre til børn, hvis sproglige udvikling ligger under middel i de nationale sprogvurderinger. Målet er, at indsatsen kan løfte disse børns sprogudvikling og dermed bidrage til at mindske de forskelle, vi ser i jævnaldrende børns tidlige sprogkompetencer.
Relaterede udgivelser

Interventionsrapport
SMS’er for at fremme børns tidlige sprogudvikling
Gå til interventionsrapporten
Interventionsrapport
Tilpasning af en sprogindsats fra USA til Danmark
Gå til interventionsrapportenMere om initiativet

Initiativ
TipsByText
Gå til initiativetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Video
Briefing: Karakterforskelle i folkeskolen – går det retfærdigt til?
Maj 2025

Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Maj 2025

Analyse
Gymnasievalg i blinde: Svært at søge gymnasium med den nye reform
Maj 2025

Forskningsrapport
The Impact of Extending Parental Leave on Mother’s Pension Savings
Maj 2025