Undersøgelse viser store forskelle i børns sprog og mulighed for forbedring
Der er markante forskelle i jævnaldrende børns sproglige færdigheder allerede i børnehaven. Forskning viser, at disse forskelle varer ved op gennem skolen, så mange af de børn, der har det dårligste sproglige udgangspunkt ved skolestart, klarer sig dårligst i skolen.
TipsByText er en SMS-baseret indsats til forældre med børn i børnehavealderen. Den er designet til at være særligt brugbar for forældre til børn, hvis sproglige udvikling ligger under middel i de nationale sprogvurderinger. Målet er, at indsatsen kan løfte disse børns sprogudvikling og dermed bidrage til at mindske de forskelle, vi ser i jævnaldrende børns tidlige sprogkompetencer.
Relaterede udgivelser
Interventionsrapport
SMS’er for at fremme børns tidlige sprogudvikling
Gå til interventionsrapporten
Interventionsrapport
Tilpasning af en sprogindsats fra USA til Danmark
Gå til interventionsrapportenMere om initiativet
Initiativ
TipsByText
Gå til initiativetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Debatindlæg
Regeringens voldseksplosion på 40 pct. er reelt kun 5 pct.
November 2025
Analyse
Storbyens velfærdsmedarbejdere bor stadig i København
November 2025
Analyse
Anmeldelser af vold er steget 40 pct. men helt særlige forhold i 2015 og 2016 udgør op imod ¾ af stigningen
Oktober 2025
Debatindlæg
Uenigheden om »kriminelle familier« handler om forskellige perspektiver
September 2025