Competition or cooperation?
Eksternt bedømt
A longitudinal case study of NPM reforms’ influence on strategic management in upper secondary schools
Study paper nr. 75
Skrevet af: Jesper Rosenberg Hansen og Christian Bøtcher Jacobsen
Såkaldte New Public Management-reformer bliver ofte set som en måde at fremme produktiviteten i den offentlige sektor, fordi de fremmer den strategiske og konkurrencebetingede opførsel i offentlige institutioner. Dette paper analyserer, hvordan en NPM-reform i 2007, der introducerede selveje i gymnasiesektoren, påvirkede omfanget og karakteren af strategisk ledelse i institutionerne.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
De unge kan uddannes mere effektivt – lavere frafald, lavere omkostninger eller højere fagligt niveau på ungdomsuddannelserne
Gå til forskningsrapportenBog
Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
Gå til bogenForskningsrapport
The efficiency of educational production
Gå til forskningsrapportenForskningsrapport
Benchmark af erhvervsuddannelserne
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024
Forskning
Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024
Forskning
Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024