The efficiency of educational production: A comparison of Denmark with other OECD countries
Skrevet af: Eskil Heinesen, Peter Bogetoft og Torben Tranæs
Danmark, Norge, New Zealand, Canada og USA er de OECD-lande, som bruger mest på uddannelse, målt i forhold til BNP. Ved at fokusere på ungdomsuddannelser undersøger dette notat, hvorvidt de store udgifter til uddannelse i Danmark betyder et tilsvarende stort afkast fra uddannelsessektoren, både i forhold til et stort antal elever der starter på uddannelserne og i forhold til procenten af elever, der fuldfører deres uddannelse. Den anvendte metode er at sammenligne (benchmarke) Danmark med en relevant gruppe lande og udregne, hvor meget billigere Danmark kunne undervise det samme antal elever samt fastholde procenten af elever, der fuldfører deres uddannelse, som i dag på betingelse af, at landet kunne opnå det samme niveau af omkostningseffektivitet som dets mest efficiente modparter.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
De unge kan uddannes mere effektivt – lavere frafald, lavere omkostninger eller højere fagligt niveau på ungdomsuddannelserne
Gå til vidensoverblikketBog
Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
Gå til bogenForskningsrapport
Benchmark af erhvervsuddannelserne
Gå til forskningsrapportenForskningsrapport
Benchmarking Danish vocational education and training programmes
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Debatindlæg
Kritik af vismændenes analyse er forfejlet
November 2024
Intervention
Værktøj og grafik
Længerevarende skolefravær
– workshop materiale
Oktober 2024
Forskning
Vidensoverblik
Social arv forklaret: Forældres økonomi er i sig selv afgørende for børns muligheder
Oktober 2024
Forskning
Debatindlæg
Nødvendighedens uddannelsespolitik
Oktober 2024