Samfundsøkonomen

Hvad er konsekvenserne af reduceret uddannelsesstøtte og omlægning til lån?

videnskabelig artikel

1. Marts 2023

Skrevet af Jacob Nielsen Arendt.

Denne artikel gennemgår evidens for konsekvenser af en reduktion af statens uddannelsesstøtte (SU) samt omlægning af SU til lån. SU-ordningen har to primære formål: At få flere i uddannelse og at øge den sociale mobilitet. Jeg gennemgår to danske effektstudier, der begge understøtter, at SU-ordningen opfylder de to formål. Begge studier er dog foretaget på data af ældre dato, og der er begrænset viden om, hvordan en eventuel erstatning af stipendier med lån kan afbøde effekterne af en reduktion af stipendier. På baggrund af eksisterende viden vurderes det, at der vil være risiko for, at en reduktion af SU-ordningen reducerer andelen af unge med en uddannelse og mindsker den sociale mobilitet, og at omlægning til lån ikke kan afbøde disse effekter. Effekterne fra de danske studier illustreres i et simpelt eksempel. Afslutningsvis fremhæves, at der er behov for diskussion af, hvordan og om en besparelse fra reduktioner af SU kan anvendes bedre.

Relaterede udgivelser

Vidensoverblik

Vidensoverblik

Voksne opvokset i velstillede hjem modtager flere offentlige serviceydelser end voksne opvokset i dårligt stillede hjem

Gå til vidensoverblikket
Forskningsrapport

Forskningsrapport

Public Redistribution and Intergenerational Income Dependency

Gå til forskningsrapporten
podcast

Podcast

Ulighed, social mobilitet og offentlige overførsler

Gå til podcasten

Artikler i videnskabelige tidsskrifter

Social Science & Medicine

From unequal injuries to unequal learning? Socioeconomic gradients in childhood concussions and the impact on children’s academic performance

Previous research identifies stark socioeconomic disparities in child injuries, yet research on the repercussions hereof on other aspects of children’s lives remains sparse. This paper tests whether social gradients in minor traumatic brain injuries (mTBIs or concussions) contribute to corresponding inequalities in children’s academic performance. Previous research on this topic is mostly based on small samples and confounded by non-random selection into experiencing mTBIs. We improve on prior research by using high quality, large N, administrative registry data. Further, we control for selection into having an mTBI via comparing the test score progression of children having an mTBI with children who experience an mTBI in later years (staggered difference-indifferences). Based on Danish ER/hospital records and national test score data, we find that children from families with lower earnings and less education are more likely to experience an mTBI and that having an mTBI negatively correlates with reading test scores. However, comparing present with future mTBI cases, we show that having an mTBI within a year before a test does not negatively affect children’s reading scores. Our findings suggest that negative correlations between mTBIs and academic performance more likely reflect socioeconomic gradients in mTBI incidents rather than a direct causal effect. Further, socioeconomic gradients in mTBI incidents do not significantly contribute to corresponding disparities in academic performance.

15. januar 2024