Samfundsøkonomen
Hvad er konsekvenserne af reduceret uddannelsesstøtte og omlægning til lån?
Skrevet af Jacob Nielsen Arendt.
Denne artikel gennemgår evidens for konsekvenser af en reduktion af statens uddannelsesstøtte (SU) samt omlægning af SU til lån. SU-ordningen har to primære formål: At få flere i uddannelse og at øge den sociale mobilitet. Jeg gennemgår to danske effektstudier, der begge understøtter, at SU-ordningen opfylder de to formål. Begge studier er dog foretaget på data af ældre dato, og der er begrænset viden om, hvordan en eventuel erstatning af stipendier med lån kan afbøde effekterne af en reduktion af stipendier. På baggrund af eksisterende viden vurderes det, at der vil være risiko for, at en reduktion af SU-ordningen reducerer andelen af unge med en uddannelse og mindsker den sociale mobilitet, og at omlægning til lån ikke kan afbøde disse effekter. Effekterne fra de danske studier illustreres i et simpelt eksempel. Afslutningsvis fremhæves, at der er behov for diskussion af, hvordan og om en besparelse fra reduktioner af SU kan anvendes bedre.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Voksne opvokset i velstillede hjem modtager flere offentlige serviceydelser end voksne opvokset i dårligt stillede hjem
Gå til vidensoverblikketForskningsrapport
Public Redistribution and Intergenerational Income Dependency
Gå til forskningsrapportenPodcast
Ulighed, social mobilitet og offentlige overførsler
Gå til podcastenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024
Forskning
Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024
Forskning
Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024