Fjerner man det sjette SU-år, rammer det studerende fra lavindkomstfamilier hårdest
Det er ganske enkelt forkert, når AE-rådet i information påstår, at man ikke rammer studerende fra lavindkomstfamilier hårdest, hvis man fjerner det sjette års SU.
Det kommer næppe som en overraskelse, at der er færre fra økonomisk dårligst stillede hjem, der tager en 5-årig SU-berettiget kandidatuddannelse, end fra økonomisk velstillede hjem. Det er derfor heller ikke den store overraskelse, at hvis man fjerner det 6. års SU, så rammer det færre fra de økonomisk dårligst stillede hjem end fra de økonomisk velstillede hjem. Det samme resultat ville man naturligvis også få, hvis man så på det 5. års SU. Hvilke grupper, der antalsmæssigt påvirkes mest, bestemmes således alene af, hvor store grupperne af unge fra henholdsvis velstillede og dårligst stillede hjem er på kandidatuddannelserne.
Når man vil vurdere, hvilke grupper, der rammes hårdest af at fjerne det 6. års SU, forekommer det derfor mest relevant at se på, hvor stor en andel der bruger det 6. års SU inden for hver enkelt gruppe af unge.
ROCKWOOL Fonden har derfor set på, hvor stor en andel af de kandidatstuderende, der kommer fra henholdsvis lav- og højindkomsthjem, der bruger det 6. års SU. 44 procent af de kandidatstuderende fra lavindkomstfamilier anvender det 6. års SU, mens det kun gælder 38-40 procent af dem fra familier med højere indkomst. Derfor konkluderer vi, at det rammer dem fra lavindkomstfamilier hårdest.
Unge fra lavindkomstfamilier har størst risiko for frafald
Det sjette års SU bruges primært af børn uden akademikerforældre
Relaterede udgivelser
Indlæg
Hvem bruger 6. års SU og hvorfor?
Gå til indlæggetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024
Forskning
Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024
Forskning
Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024