The Effects of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Children’s Academic Achievement
Skrevet af: Peter Fallesen Maria Keilow og Anders Holm
Børn med ADHD forlader folkeskolen med lavere karakterer and andre børn, hvilket stiller dem dårligere senere i livet. Undersøgelsen, som bygger på registerdataoplysninger om alle danske børn, der tog folkeskolens 9. klasses afgangseksamen i åren 2002-2011, studerer, hvorvidt børn med ADHD klarede sig bedre til eksamen, hvis de påbegyndte stabil medicinsk behandling inden deres eksamen. Ca. 10 procent af danske børn med ADHD, der påbegynder medicinsk behandling, reagerer ikke på medicin eller har så alvorlige bivirkninger af den, at de ophører med behandlingen. Undersøgelsen sammenligner eksamenskaraktererne for de børn, der ophørte med behandlingen, med børn, der fastholdt en stabil medicinering, til at fastslå i hvilken grad stabil medicinering af ADHD kan påvirke børns eksamenskarakterer.
Relaterede udgivelser
  
  
          Vidensoverblik
Medicinsk behandling af ADHD sænker risikoen for, at børn bliver anbragt uden for hjemmet
Gå til vidensoverblikket
  
  
          Forskningsrapport
The Effect of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Foster Care Caseloads: Evidence from Danish Registry Data
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
  
  
Vidensoverblik
Fyrværkeriulykken i Seest gav PTSD og arbejdsløshed
Oktober 2025
  
  
Vidensoverblik
Flere med ikke-vestlig baggrund blev tvangsindlagt under karikaturkrisen
September 2025
  
  
Debatindlæg
Uenigheden om »kriminelle familier« handler om forskellige perspektiver
September 2025
  
  
Podcast
Hvordan går det i Familien Danmark?
September 2025