The Effects of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Children’s Academic Achievement
Skrevet af: Peter Fallesen Maria Keilow og Anders Holm
Børn med ADHD forlader folkeskolen med lavere karakterer and andre børn, hvilket stiller dem dårligere senere i livet. Undersøgelsen, som bygger på registerdataoplysninger om alle danske børn, der tog folkeskolens 9. klasses afgangseksamen i åren 2002-2011, studerer, hvorvidt børn med ADHD klarede sig bedre til eksamen, hvis de påbegyndte stabil medicinsk behandling inden deres eksamen. Ca. 10 procent af danske børn med ADHD, der påbegynder medicinsk behandling, reagerer ikke på medicin eller har så alvorlige bivirkninger af den, at de ophører med behandlingen. Undersøgelsen sammenligner eksamenskaraktererne for de børn, der ophørte med behandlingen, med børn, der fastholdt en stabil medicinering, til at fastslå i hvilken grad stabil medicinering af ADHD kan påvirke børns eksamenskarakterer.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Medicinsk behandling af ADHD sænker risikoen for, at børn bliver anbragt uden for hjemmet
Gå til vidensoverblikket
Forskningsrapport
The Effect of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Foster Care Caseloads: Evidence from Danish Registry Data
Gå til forskningsrapportenRelevante medarbejdere
Seneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Analyse
Flere unge på midlertidige helbredsbetingede ydelser kan føre til flere på førtidspension
November 2025
Debatindlæg
Regeringens voldseksplosion på 40 pct. er reelt kun 5 pct.
November 2025
Analyse
Storbyens velfærdsmedarbejdere bor stadig i København
November 2025
Analyse
Unge, som tager opioider, er oftere udsatte og piger
November 2025