The Effects of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Children’s Academic Achievement
Skrevet af: Peter Fallesen Maria Keilow og Anders Holm
Børn med ADHD forlader folkeskolen med lavere karakterer and andre børn, hvilket stiller dem dårligere senere i livet. Undersøgelsen, som bygger på registerdataoplysninger om alle danske børn, der tog folkeskolens 9. klasses afgangseksamen i åren 2002-2011, studerer, hvorvidt børn med ADHD klarede sig bedre til eksamen, hvis de påbegyndte stabil medicinsk behandling inden deres eksamen. Ca. 10 procent af danske børn med ADHD, der påbegynder medicinsk behandling, reagerer ikke på medicin eller har så alvorlige bivirkninger af den, at de ophører med behandlingen. Undersøgelsen sammenligner eksamenskaraktererne for de børn, der ophørte med behandlingen, med børn, der fastholdt en stabil medicinering, til at fastslå i hvilken grad stabil medicinering af ADHD kan påvirke børns eksamenskarakterer.
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
Medicinsk behandling af ADHD sænker risikoen for, at børn bliver anbragt uden for hjemmet
Gå til vidensoverblikket
Forskningsrapport
The Effect of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Foster Care Caseloads: Evidence from Danish Registry Data
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Podcast
Når udsathed går i arv – hvem er velfærdsstatens storbrugere?
Maj 2025

Forskningsrapport
Welfare Program Spillovers
Maj 2025

Vidensoverblik
Kriminalitet blandt flygtninge på starthjælp smittede til deres naboer
Maj 2025

Video
Boglancering: Fremtidens familieliv – skal vi aflyse fertilitetskrisen?
Maj 2025