The Effects of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Children’s Academic Achievement
Skrevet af: Peter Fallesen Maria Keilow og Anders Holm
Børn med ADHD forlader folkeskolen med lavere karakterer and andre børn, hvilket stiller dem dårligere senere i livet. Undersøgelsen, som bygger på registerdataoplysninger om alle danske børn, der tog folkeskolens 9. klasses afgangseksamen i åren 2002-2011, studerer, hvorvidt børn med ADHD klarede sig bedre til eksamen, hvis de påbegyndte stabil medicinsk behandling inden deres eksamen. Ca. 10 procent af danske børn med ADHD, der påbegynder medicinsk behandling, reagerer ikke på medicin eller har så alvorlige bivirkninger af den, at de ophører med behandlingen. Undersøgelsen sammenligner eksamenskaraktererne for de børn, der ophørte med behandlingen, med børn, der fastholdt en stabil medicinering, til at fastslå i hvilken grad stabil medicinering af ADHD kan påvirke børns eksamenskarakterer.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Medicinsk behandling af ADHD sænker risikoen for, at børn bliver anbragt uden for hjemmet
Gå til vidensoverblikketForskningsrapport
The Effect of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Foster Care Caseloads: Evidence from Danish Registry Data
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Podcast
Kan vi bryde den sociale arv?
Oktober 2024
Intervention
Video
Konference:
Kønsulighed fra vugge til grav
Oktober 2024
Forskning
Vidensoverblik
Danske børn fra fattige familier bryder ofte med den sociale arv
Oktober 2024
Forskning
Forskningsrapport
The Intergenerational Persistence of Poverty in Five High-Income Countries
Oktober 2024