The Effects of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Children’s Academic Achievement
Skrevet af: Peter Fallesen Maria Keilow og Anders Holm
Børn med ADHD forlader folkeskolen med lavere karakterer and andre børn, hvilket stiller dem dårligere senere i livet. Undersøgelsen, som bygger på registerdataoplysninger om alle danske børn, der tog folkeskolens 9. klasses afgangseksamen i åren 2002-2011, studerer, hvorvidt børn med ADHD klarede sig bedre til eksamen, hvis de påbegyndte stabil medicinsk behandling inden deres eksamen. Ca. 10 procent af danske børn med ADHD, der påbegynder medicinsk behandling, reagerer ikke på medicin eller har så alvorlige bivirkninger af den, at de ophører med behandlingen. Undersøgelsen sammenligner eksamenskaraktererne for de børn, der ophørte med behandlingen, med børn, der fastholdt en stabil medicinering, til at fastslå i hvilken grad stabil medicinering af ADHD kan påvirke børns eksamenskarakterer.
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
Medicinsk behandling af ADHD sænker risikoen for, at børn bliver anbragt uden for hjemmet
Gå til vidensoverblikket
Forskningsrapport
The Effect of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Foster Care Caseloads: Evidence from Danish Registry Data
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Forskning
Forskningsrapport
Globalisation and the Gender Gap in Mental Well-being
September 2023

Forskning
Vidensoverblik
Skæve arbejdstider går ud over kvinders mentale helbred
September 2023

Forskning
Indlæg
A- og B-holdet
September 2023

Forskning
Indlæg
Øremærket barsel kan forværre børns trivsel og udvikling, hvis de nye regler fører til en kortere samlet barsel
September 2023