Indvandrerne og det danske uddannelsessystem
Skrevet af: Torben Tranæs med bidrag af Jørgen Goul Andersen, Camilla Hvidtfeldt, Bent Jensen, Marie Louise Schultz-Nielsen og Line Vikkelsø Slot
Uddannelse er en vigtig nøgle til en god og sikker beskæftigelse på det danske arbejdsmarked. Men på trods af et uddannelsessystem med gratis adgang og med gode økonomiske støttemuligheder under uddannelsen er det kun forholdsvis få ikke-vestlige indvandrere, der fuldfører en kompetencegivende uddannelse. Det vil hæmme fremtidens integration på arbejdsmarkedet og i samfundet.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Indvandrere uddanner sig mere og mere – men halter fortsat bagefter
Gå til vidensoverblikketForskningsrapport
Holdninger til uddannelse og arbejde blandt unge indvandrere, danskere og deres forældre
Gå til forskningsrapportenForskningsrapport
Source Country Differences in Test Score Gaps: Evidence from Denmark
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024
Forskning
Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024
Forskning
Debatindlæg
Kritik af vismændenes analyse er forfejlet
November 2024
Intervention
Værktøj og grafik
Længerevarende skolefravær
– workshop materiale
Oktober 2024