Indvandrerne og det danske uddannelsessystem
Skrevet af: Torben Tranæs med bidrag af Jørgen Goul Andersen, Camilla Hvidtfeldt, Bent Jensen, Marie Louise Schultz-Nielsen og Line Vikkelsø Slot
Uddannelse er en vigtig nøgle til en god og sikker beskæftigelse på det danske arbejdsmarked. Men på trods af et uddannelsessystem med gratis adgang og med gode økonomiske støttemuligheder under uddannelsen er det kun forholdsvis få ikke-vestlige indvandrere, der fuldfører en kompetencegivende uddannelse. Det vil hæmme fremtidens integration på arbejdsmarkedet og i samfundet.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Indvandrere uddanner sig mere og mere – men halter fortsat bagefter
Gå til vidensoverblikketForskningsrapport
Holdninger til uddannelse og arbejde blandt unge indvandrere, danskere og deres forældre
Gå til forskningsrapportenForskningsrapport
Source Country Differences in Test Score Gaps: Evidence from Denmark
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Forskningsrapport
Different or alike? Associations between PISA measures, primary school grade point average, and highest educational achievement among immigrants and natives
Marts 2024
Forskning
Vidensoverblik
Unges personlighed og familienormer kan forudsige uddannelseslængden for personer med dansk og ikke-vestlig baggrund
Marts 2024
Forskning
Podcast
Betydningen af familiemønstre og -normer for unges uddannelse
Marts 2024
Intervention
Værktøj og grafik
Kønsforskelle fra fødsel til død
Marts 2024