Briefing: Hvem skal gå på gymnasiet og hvor?
ROCKWOOL Fonden afholdt briefing om elevfordeling og adgangskrav på gymnasierne den 30. maj. Nye analyser blev præsenteret om, hvor mange elever der fik deres ønskegymnasium, og om ressourcestærke elever kom ind på de mest attraktive gymnasier.
Forskningsprofessor Rasmus Landersø bød velkommen, efterfulgt af præsentationer fra forskerne Mikkel Høst Gandil og Anders Hjorth-Trolle.
Efter præsentationen var der paneldebat med Danske Gymnasiers formand Maja Bødtcher-Hansen, rektor for Hasseris Gymnasium Ole Droob, og rektor for Viby Gymnasium Lone Sandholdt Jacobsen. Niels Krause Kjær var moderator, og der var mulighed for at stille spørgsmål undervejs.
Relaterede udgivelser

Indlæg
Effekten af et karakterkrav til gymnasiet er blevet udvandet over tid
Gå til indlægget
Indlæg
Målsætning om flest mulige med førsteprioritet får gymnasieansøgere til at søge strategisk
Gå til indlægget
Podcast
Adgangskrav på de gymnasiale uddannelser
Gå til podcastenRelevante medarbejdere

Anders Hjorth-Trolle
Forsker
aht@rff.dk
+45 23 30 23 80
Familie og sociale forhold

Mikkel Høst Gandil
Forsker
mga@rff.dk
+45 28 73 67 69
Arbejdsmarked og beskæftigelse
Skole og uddannelse

Rasmus Landersø
Forskningsprofessor og
chef for forskning i uddannelse og familie
rl@rff.dk
+45 20 70 44 29
Arbejdsmarked og beskæftigelse
Skole og uddannelse
Seneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024

Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024

Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024

Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024