Udvikling af færdigheder:
Fri eller fastlagt?

Video

Juli 2019

video

Vores færdigheder er i høj grad bestemt af vores udvikling tidligt i barndommen. Halvdelen af de børn, der ligger i toppen i 8. klasse, gjorde det allerede i 2. klasse. Og halvdelen af de børn, der ligger i bunden i 8. klasse, gjorde også i 2. klasse. Denne sammenhæng har en social slagside: Flest børn med lavt uddannede forældre ligger i bunden i udgangspunktet, og de er mere tilbøjelige til at blive der. Samtidig ligger flest børn med højtuddannede forældre i toppen – en placering de ofte holder. Og forskellene er allerede tydelige i børnehaven. Her ligger børn fra hjem med højtuddannede forældre også oftest i toppen.

 

Du kan dykke ned i tallene i det interaktive værktøj her: https://udvikling.rff.dk/

Relaterede udgivelser

Vidensoverblik

Vidensoverblik

Børns udvikling: Børns sociale baggrunds betydning for deres udvikling af sproglige færdigheder

Gå til vidensoverblikket
Værktøj og grafik

Værktøj og grafik

Undersøg børns udvikling af færdigheder

Gå til værktøj og grafik