Skolens gode og onde cirkler
Eksternt bedømt
En empirisk forløbsundersøgelse i 4. og 5. klasse af elevstandpunkt og holdninger til uro, disciplin og læring
Skrevet af: Mads Hermansen med bidrag af Frode Boye Andersen, Kirsten Bro, Inge Henningsen, Leif Glud Holm, René Skaaning Jakobsen, Annette Hildebrandt Jensen, Svend Kreiner, Thomas Lund, Vibeke Petersen, Pernille Pind, Birgit Ryberg og André Torre
Skolens gode og onde cirkler bringer de detaljerede forskningsresultater fra undersøgelsen Dansk Skolekultur, hvor 5.000 børn og ca. 200 lærere har deltaget. Endvidere fremlægger forskerne en generel beskrivelse af datagrundlaget, de metodemæssige overvejelser og analysemæssige refleksioner. Hvad får børn faktisk ud af at gå i skole? Hvordan kan det være, at der findes så megen uro i skolen? Har lærernes måde at gribe undervisningen an på betydning for elevernes udbytte?
Seneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024
Forskning
Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024
Forskning
Debatindlæg
Kritik af vismændenes analyse er forfejlet
November 2024
Intervention
Værktøj og grafik
Længerevarende skolefravær
– workshop materiale
Oktober 2024