Kan man fremme skolebørns trivsel ved at arbejde systematisk med deres sociale, emotionelle og personlige færdigheder?
Det er et nationalt mål for folkeskolens udvikling, at elevernes trivsel skal øges. International forskning viser, at børns emotionelle færdigheder er vigtige for at fremme børns læring. Disse færdigheder er eksempelvis evnen til at kunne forstå og indgå i sociale sammenhænge, at fungere i teamsamarbejde og at vise empati for klassekammerater.
Der er generelt enighed om behovet for at øge børns trivsel i grundskolerne, men der eksisterer begrænset viden om, hvordan det gøres. Med den aktuelle effektevaluering af Perspekt 2.0 ønsker vi at skabe ny viden om, hvorvidt dette konkrete redskab kan bruges til at fremme børnenes trivsel.
Mere om initiativet

Initiativ
Perspekt 2.0
Gå til initiativetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Analyse
De nationale trivselsmålinger siger ikke meget meningsfuldt om trivslen på de enkelte skoler
Juni 2025

Podcast
Når udsathed går i arv – hvem er velfærdsstatens storbrugere?
Maj 2025

Vidensoverblik
Familien i dag: Kvinde + kvinde har samme chance for baby som kvinde + mand
Maj 2025

Debatindlæg
Jo, Danmarks Lærerforening – der er noget skævt ved lærernes karaktergivning
Maj 2025