Kan man fremme skolebørns trivsel ved at arbejde systematisk med deres sociale, emotionelle og personlige færdigheder?
Det er et nationalt mål for folkeskolens udvikling, at elevernes trivsel skal øges. International forskning viser, at børns emotionelle færdigheder er vigtige for at fremme børns læring. Disse færdigheder er eksempelvis evnen til at kunne forstå og indgå i sociale sammenhænge, at fungere i teamsamarbejde og at vise empati for klassekammerater.
Der er generelt enighed om behovet for at øge børns trivsel i grundskolerne, men der eksisterer begrænset viden om, hvordan det gøres. Med den aktuelle effektevaluering af Perspekt 2.0 ønsker vi at skabe ny viden om, hvorvidt dette konkrete redskab kan bruges til at fremme børnenes trivsel.
Mere om initiativet
Initiativ
Perspekt 2.0
Gå til initiativetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024
Forskning
Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
De danske kommuners service og produktivitet 2009-21
December 2024
Intervention
Debatindlæg
Unges mistrivsel skal tages alvorligt – men ikke overdrives
December 2024