Do Danish Children and Young People Receive Pocket Money?
Skrevet af: Jens Bonke
Notatet undersøger, hvilke børn der får lommepenge, og hvor mange penge de får. Analysen kortlægger blandt andet sammenhængen mellem lommepenge og forældres indkomst, barnets alder, fritidsjob, hvor mange lektier barnet laver, og hvor mange pligter barnet har i hjemmet. Notatet baseres på data indsamlet i Rockwool Fondens Forskningsenheds tids- og forbrugsundersøgelse udført i 2008-2009 og bygger på interview med over 650 børn i alderen 7-17 år. For at kunne identificere en eventuel udvikling i brugen af lommepenge sammenligner notatet udbredelsen af lommepenge nu med udbredelsen 15 år tidligere. Blandt notatets konklusioner er: – Færre 7-17-årige får lommepenge end for 15 år siden. I 1993 fik 3 ud af 4 (75 pct.) lommepenge. I 2009 var det kun 2 ud af 3 (66 pct.) – Børn får ikke flere lommepenge, hvis de passer deres lektier eller hjælper til i huset. – Enebørn får næsten dobbelt så meget i lommepenge, som børn uden søskende.
Relaterede udgivelser
Forskningsrapport
The impact of incentives and interview methods on response quantity and quality in diary- and booklet-based surveys
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024
Forskning
Podcast
Hvad koster det at blive mor? Økonomiske og sociale konsekvenser af moderskab
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
Understanding the Heterogeneity of Intergenerational Mobility across Neighborhoods
December 2024
Forskning
Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024