Udvikling af færdigheder:
Fri eller fastlagt?
Vores færdigheder er i høj grad bestemt af vores udvikling tidligt i barndommen. Halvdelen af de børn, der ligger i toppen i 8. klasse, gjorde det allerede i 2. klasse. Og halvdelen af de børn, der ligger i bunden i 8. klasse, gjorde også i 2. klasse. Denne sammenhæng har en social slagside: Flest børn med lavt uddannede forældre ligger i bunden i udgangspunktet, og de er mere tilbøjelige til at blive der. Samtidig ligger flest børn med højtuddannede forældre i toppen – en placering de ofte holder. Og forskellene er allerede tydelige i børnehaven. Her ligger børn fra hjem med højtuddannede forældre også oftest i toppen.
Du kan dykke ned i tallene i det interaktive værktøj her: https://udvikling.rff.dk/
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Børns udvikling: Børns sociale baggrunds betydning for deres udvikling af sproglige færdigheder
Gå til vidensoverblikketVærktøj og grafik
Undersøg børns udvikling af færdigheder
Gå til værktøj og grafikSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Indlæg
Omlægning af SU til lån på kandidatuddannelser vil være risikabelt
Marts 2024
Forskning
Forskningsrapport
Different or alike? Associations between PISA measures, primary school grade point average, and highest educational achievement among immigrants and natives
Marts 2024
Forskning
Vidensoverblik
Unges personlighed og familienormer kan forudsige uddannelseslængden for personer med dansk og ikke-vestlig baggrund
Marts 2024
Forskning
Podcast
Betydningen af familiemønstre og -normer for unges uddannelse
Marts 2024