Piger trækker fra drengene i karakterer – men hvorfor?
Karakterforskellen mellem piger og drenge i folkeskolen er næsten fordoblet over de sidste 15 år. I et nyt studie viser analysechef Mille Bjørk, at det ikke nødvendigvis handler om faglige forskelle – men om ændringer i eksamensformen.
Når prøverne stiller større krav til planlægning, struktur og lang forberedelse, klarer pigerne sig bedre. Det rejser vigtige spørgsmål om, hvad vi egentlig tester – og hvordan vi indretter et retfærdigt uddannelsessystem.
Se videoen og bliv klogere på, hvordan nye eksamensformer stiller nye krav til eleverne – og hvorfor det kalder på eftertanke i en tid, hvor både prøver og uddannelser er under forandring.
Relaterede udgivelser

Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Gå til analysenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Podcast
Derfor stiger pigers karakterer mere end drengenes
Juli 2025

Video
Piger trækker fra drengene i karakterer – men hvorfor?
Juli 2025

Forskningsrapport
A New Approach to Multidimensional Ordinal Welfare Measurement: Country and Urban Level Evidence
Juli 2025

Analyse
De nationale trivselsmålinger siger ikke meget meningsfuldt om trivslen på de enkelte skoler
Juni 2025