“Nuancerne bliver hurtigt glemt i debatten om erhvervsuddannelserne”

Debatindlæg

Oktober 2024

indlæg

Skrevet af analysechef Anders Bruun Jonassen og forskningschef Jan Rose Skaksen.

Dette indlæg er bragt i Børsen den 16. oktober 2024.

Den seneste vismandsrapport bragte en analyse af gevinsten ved at påbegynde en erhvervsuddannelse. Analysen konkluderer, at studerende på vippen mellem at vælge en erhvervsuddannelse frem for andre alternativer, opnår et samlet tab på 1,2 mio. kr. i livstidsindkomst, hvis de vælger erhvervsuddannelsen.

Vismændenes konklusioner blev mødt af et modangreb fra bl.a. AE-rådet. Særligt kritiserer AE-rådet Dørs-analysen for at anvende et “forældet” datagrundlag, og at analysen fokuserer på dem, der er “på vippen” til ikke at vælge en erhvervsuddannelse.

Vi har i ROCKWOOL Fonden udført forskning med resultater, der med nuancer understøtter Vismændenes konklusioner.

Gruppen, der ligger på vippen mellem at vælge en erhvervsuddannelse og en gymnasieuddannelse, er på mange måder den mest interessante, da den består af dem, der lettest kan flyttes.

Men hvis man ser på gruppen, der ikke er på vippen, viser vores forskning, at de unge er gode til helt af sig selv at vælge den uddannelse, der giver dem den højeste indkomst.

Det gælder både dem, som vælger en erhvervsuddannelse, og dem, som vælger en gymnasieuddannelse.

For gruppen, der er på vippen, viser vores forskning – i tråd med Dørs – at der er en tendens til, at deres livstidsindkomst er lavere, når de vælger en erhvervsuddannelse.

Denne konklusion gælder også i forhold til et af AE-rådets hovedkritikpunkter, nemlig at datagrundlaget i Dørs-analysen er “forældet”, idet data inkluderer ungdomsårgange helt tilbage til 1987, hvor langt færre end i dag tog en gymnasial uddannelse.

Vores forskning viser imidlertid, at den negative effekt blandt dem på vippen også gælder for den senere ungdomsårgang, der afsluttede 9. klasse i årene 2002-2005.

Til gengæld gælder den negative effekt ikke alle på vippen. Vores forskning viser f.eks. ingen negativ (eller positiv) effekt blandt kvinder, men en markant negativ effekt af at vælge en erhvervsuddannelse blandt mænd med gode matematikkarakterer.

Spørgsmålet om afkast af valget af ungdomsuddannelse er lige så vanskelig at besvare, som det er vigtigt, men det vigtigste er måske, at de fleste unge formår at vælge uddannelse i tråd med det, der er i deres egen indkomstmæssige interesse.