Kvalitativ evaluering af Sund Skole Nettet
Skrevet af: Jacob Als Thomsen, Bjarke Følner, Jakob Hune Gjørup, Sara Ellegaard Nielsen, Ida Baggesgaard Sterndorff og Karim Emil Brandt Jensen
Evalueringen har til formål at undersøge og analysere Sund Skole Nettets (SSN) relevans, kvalitet, effektivitet og levedygtighed. Evalueringens resultater er primært baseret på kvalitative data indsamlet blandt et bredt udsnit af relevante interessegrupper – blandt andet skoleledere, lærere og forældre til børn på de deltagende SSN skoler. Evalueringen konkluderer, at de væsentligste effekter af SSN kan tilskrives de tiltag og beslutninger, som er truffet af sundhedsudvalgene på de enkelte skoler. Et velfungerende sundhedsudvalg er således afgørende for, hvad de enkelte skoler får ud af interventionen, både i forhold til forankring, fastholdelse og forbedring af børnenes sundhed. På den anden side viser evalueringen, at sundhedsmålingerne har haft mindre betydning i forhold til at sætte fokus på sundhed blandt elever, lærere og forældre. Dette skyldes blandt andet, at lærerne var usikre på formålet med målingerne og derfor ikke brugte målingerne aktivt i sundhedspædagogisk øjemed. Desuden var der visse udfordringer i relation til indtastnings- og måleprocedurer.
Mere om initiativet

Initiativ
Sund Skole Nettet
Gå til initiativetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Video
Briefing: Karakterforskelle i folkeskolen – går det retfærdigt til?
Maj 2025

Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Maj 2025

Analyse
Gymnasievalg i blinde: Svært at søge gymnasium med den nye reform
Maj 2025

Forskningsrapport
Does Statistical Discrimination Explain Grading Bias? Evidence from a Natural Experiment
Maj 2025