Kvalitativ evaluering af Sund Skole Nettet
Skrevet af: Jacob Als Thomsen, Bjarke Følner, Jakob Hune Gjørup, Sara Ellegaard Nielsen, Ida Baggesgaard Sterndorff og Karim Emil Brandt Jensen
Evalueringen har til formål at undersøge og analysere Sund Skole Nettets (SSN) relevans, kvalitet, effektivitet og levedygtighed. Evalueringens resultater er primært baseret på kvalitative data indsamlet blandt et bredt udsnit af relevante interessegrupper – blandt andet skoleledere, lærere og forældre til børn på de deltagende SSN skoler. Evalueringen konkluderer, at de væsentligste effekter af SSN kan tilskrives de tiltag og beslutninger, som er truffet af sundhedsudvalgene på de enkelte skoler. Et velfungerende sundhedsudvalg er således afgørende for, hvad de enkelte skoler får ud af interventionen, både i forhold til forankring, fastholdelse og forbedring af børnenes sundhed. På den anden side viser evalueringen, at sundhedsmålingerne har haft mindre betydning i forhold til at sætte fokus på sundhed blandt elever, lærere og forældre. Dette skyldes blandt andet, at lærerne var usikre på formålet med målingerne og derfor ikke brugte målingerne aktivt i sundhedspædagogisk øjemed. Desuden var der visse udfordringer i relation til indtastnings- og måleprocedurer.
Mere om initiativet

Initiativ
Sund Skole Nettet
Gå til initiativetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Forskningsrapport
Skoletid / Skærmtid
Februar 2025

Vidensoverblik
Den digitale folkeskole: Mobiltelefon stort set fraværende men projektor og computer møder til tiden hver dag
Februar 2025

Podcast
Sundhedsudgifter og den aldrende befolkning
Februar 2025

Vidensoverblik
Mange flere +80-årige får ikke sundhedsbudgettet til at eksplodere – men ældrepleje bliver dyrt for kommunerne
Januar 2025