Derfor stiger pigers karakterer mere end drengenes
En ny analyse fra ROCKWOOL Fonden viser, at hovedforklaringen på, at pigernes karakterer stikker af fra drengenes, kan findes i to ændringer i prøveformerne. Det handler ikke om klassisk faglighed – men om planlægning, struktur og vedholdenhed. Færdigheder, hvor piger typisk klarer sig bedst. Men hvad betyder det for drengene? Og for fremtidens skole?
I den nyeste episode af vores podcast taler vi med Mille Bjørk, analysechef og medforfatter til analysen , og Regitze Flannov, forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening. Vi stiller de svære spørgsmål: Hvad måler prøverne egentlig? Og er det tid til et opgør med eksamensformen, som vi kender den?
Relaterede udgivelser
Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Gå til analysen
Briefing
Briefing: Karakterforskelle i folkeskolen – går det retfærdigt til?
Gå til briefingenRelevante medarbejdere
Seneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskningsrapport
Left in Charge: Political Rule and the Rise of Local Welfare
December 2025
Analyse
Danske studerende flyver sjældent langt fra reden
December 2025
Debatindlæg
Voldelige klassekammerater sætter dybe spor hos de andre børn i klassen
December 2025
Vidensoverblik
Innovativ beskæftigelsesindsats giver unge arbejdsidentitet – og højere løn
September 2025