Derfor stiger pigers karakterer mere end drengenes
En ny analyse fra ROCKWOOL Fonden viser, at hovedforklaringen på, at pigernes karakterer stikker af fra drengenes, kan findes i to ændringer i prøveformerne. Det handler ikke om klassisk faglighed – men om planlægning, struktur og vedholdenhed. Færdigheder, hvor piger typisk klarer sig bedst. Men hvad betyder det for drengene? Og for fremtidens skole?
I den nyeste episode af vores podcast taler vi med Mille Bjørk, analysechef og medforfatter til analysen , og Regitze Flannov, forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening. Vi stiller de svære spørgsmål: Hvad måler prøverne egentlig? Og er det tid til et opgør med eksamensformen, som vi kender den?
Relaterede udgivelser

Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Gå til analysen
Briefing
Briefing: Karakterforskelle i folkeskolen – går det retfærdigt til?
Gå til briefingenRelevante medarbejdere
Seneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Podcast
Derfor stiger pigers karakterer mere end drengenes
Juli 2025

Forskningsrapport
A New Approach to Multidimensional Ordinal Welfare Measurement: Country and Urban Level Evidence
Juli 2025

Analyse
De nationale trivselsmålinger siger ikke meget meningsfuldt om trivslen på de enkelte skoler
Juni 2025

Debatindlæg
Jo, Danmarks Lærerforening – der er noget skævt ved lærernes karaktergivning
Maj 2025