Den digitale folkeskole: Mobiltelefon stort set fraværende men projektor og computer møder til tiden hver dag

Vidensoverblik

Februar 2025

task_alt

Eksternt bedømt

Lærere og elever bruger i gennemsnit digitale skærme i 60% af undervisningstiden, primært fordi lærerne bruger projektor i stedet for kridttavle og eleverne løser opgaver på computer i stedet for i bøger eller hæfter. Mobiltelefonen er til gengæld næsten fraværende, viser et forskningsprojekt med mere end 8.000 stikprøveobservationer gennem otte måneder på 12 folkeskoler.

Forskerne bag undersøgelsen: Andreas Lieberoth, lektor, og Esben Bjerre, koordinator, Aarhus Universitet

Hvis man tænker, at skoletid er lig med bøger i tasken og en lærer ved kridttavlen, så er man i sandhed fra ”en anden tid.” Elever i den danske folkeskole bruger i dag det meste af skoledagen på at se på en eller flere skærme – meget af tiden er der i klasseværelset både gang i fx en projektor og elevernes egne PC’er.

Hele 60% af undervisningstiden foregår med brug af en eller flere typer “skærme”, viser ny forskning fra ROCKWOOL Fonden og Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), der kortlægger den digitale danske folkeskole anno 2025.

Tallet falder dog væsentligt, hvis man ikke regner projektorer som “skærme”, og brugen er meget forskellig fra aktivitet til aktivitet, og klassetrin til klassetrin. Forskningsprojektet viser, at det er vigtigt at vi i den danske kontekst bliver følsomme over for informative nuancer, og hvad vi til daglig mener med “skærme” og “skærmbrug”, for at finde de rette løsninger i børns, unges og læreres skoleliv.

Målet med forskningsprojektet er at skabe solid viden om børns digitale liv. Et emne, som er genstand for stor debat og mange holdninger, og et politisk fokus, der i 2024 medførte nye retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet.[1] Disse skal sikre at skærme kun bruges, når det er hensigtsmæssigt for elevernes læring, og at skolerne gør plads til, hvad der beskrives som analog læring, så digitale distraktioner mindskes.

Imidlertid eksisterer der intet reelt overblik over, hvor meget digital teknologi egentlig fylder i folkeskolen, og hvorvidt skærmbrug tager elevers opmærksomhed væk fra skolens aktiviteter, og om der findes plads til analog læring i denne digitale skoledag. Kun med præcis viden kan man designe præcise løsninger på de problemer, som den udbredte brug af skærme kan medføre.

11.160 planlagte observationer i land og by

For at kortlægge præcis hvor meget skærme fylder i dagens folkeskole, tog forskere i 2023/24 ud på 12 skoler i hhv. store og mellemstore byer og i landområder og indsamlede 8.170 stikprøver på tværs af 5.580 skemalagte skoletimer, hvor elever befandt sig i deres lokale. Her noterede de elevers og læreres brug af forskellige typer af skærme – fra pc, mobiltelefoner og tablets til den allestedsnærværende projektor, som i dag næsten helt har fortrængt kridttavlen.

Forskernes kortlægning af den digitale folkeskole viser at:

  • 64% af al klasseundervisning rummer mindst en skærm – typisk projektor.
  • Ved 26,8% af de skemalagte 11.160 observationer var det ikke muligt at samle data, oftest fordi eleverne slet ikke var i deres lokale.
  • Skoledagen er ikke alene bundet til store og borde.
  • 61% af elevernes samarbejde (to og to eller i grupper) rummer skærme – typisk elevernes egne PC’er.
  • 70% af elevernes individuelle arbejde foregår på en skærm – typisk egne PC’er.
  • 40% af leg og hygge rummer mindst én tændt skærm.
  • 54,4% af spisning i klassen foregår med en skærm – typisk projektor, som bruges til videofilm eller tv. Dog mest i de yngste klasser – de ældste elever spiser sjældent foran en skærm.

Samlet set fylder skærmene mest i undervisningen på mellemtrinnet (4.- til 6. klasse) og i udskolingen (7.- til 9. klasse. Og det er i høj grad projektoren og computeren, der er tændt i undervisningstiden.

Billede
Billede
Billede

FIGURNOTE: Figurerne her rummer tilsammen brug af forskellige typer af skærm samt “ingen skærm” for alle skemalagte observationspunkter (11.161 i alt), fordelt på hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling. Den mørkegrå søjle til højre benævnt ”andet/ude af klassen”, er planlagte observationer, som det ikke var muligt at udføre, da klassen ikke var i det planlagte klasselokale. (evt. på grund af en klassetur)

Billede

FIGURNOTE: Figuren her rummer alle forskeres planlagte observationspunkter. Den mørkeblå farve viser observationer, hvor eleverne blev undervist med skærm eller flere skærme. Lys grå er undervisning uden skærme, og mørk grå viser de observationer, hvor det ikke var muligt for forskerne at gennemføre en stikprøveobservation. De manglende observationer skyldes i høj grad, at eleverne ofte får lov at arbejde uden for klasseværelset, og at elever som del af undervisningen jævnligt er på fx biblioteksbesøg, udenfor eller på tur.

Skolers mobilpolitik virker

Forskerne så sjældent mobiltelefoner/smartphones i undervisningstiden. I realiteten er mobiltelefoner næsten komplet fraværende – forskerne observerede kun brug af mobiltelefoner i 1,6% af alle de planlagte lektioner (jf. figur 3)

Det er bemærkelsesværdigt, da debatten om børn og unges skærmvaner i høj grad handler om netop mobiltelefonens uheldige konsekvenser for børn og unges evne til at koncentrere sig og deltage fællesskaber.  De tilfælde, hvor forskerne observerede, at eleverne brugte deres mobiltelefoner, var det oftest, fordi eleverne brugte telefonen i undervisningen, fx til at filme et fysikforsøg.

Da de deltagende skoler alle i en årrække har haft mobilpolitik, peger resultaterne på, at skolerne i dag er landet på et sæt mobilregler, der fungerer i praksis og har markant effekt.

Mobilreglernes karakter og daglige håndhævning varierer, men skolerne har alle et sigte om, at elevmobiler ikke skal være synlige, forstyrre eller fylde socialt i løbet af skoledagen. Typisk skulle yngre klassetrin (0-6) have telefonen slukket i skoletasken, mens ældre elever oftest indleverer mobilen i starten af skoledagen.[2] I nogle tilfælde får de ældre elever adgang til deres mobiltelefon fx i det store frikvarter, hvor nogle må forlade skolens område.

Når elever brugte deres mobiltelefoner i privat ærinde, skete det typisk i påsyn af læreren, men blandt de ældre elever kom mobiltelefonerne også oftere frem i overgangssituationer eller når eleverne arbejdede spredt i fx grupperum.

Forskerne konkluderer her, at da mobiltelefoner er så sjældne, bør diskussionen om elevernes distraktion i undervisningen i højere grad fokusere på fx internetadgang via PC, hvor elever kan tilgå spil og underholdning, shopping og beskedtjenester.

Billede

FIGURNOTE: Da flere teknologier kan være til stede på samme tid, er der sammenlagt 5.852 forekomster af hhv. PC, projektor, telefoner og tablets, fordelt på 4.899 stikprøveobservationer, der rummede mindst én slags skærmbrug.

14% flere digitale end fysiske undervisningsmidler

Siden år 2000 har der været et stort politisk fokus på at indkøbe hardware til folkeskolerne som fx smartboards, projektorer, stationære og bærbare computere og tablets samt digitale undervisningsmidler, hvilket i høj grad har fortrængt den klassiske analoge skolebog, papir og endda fysisk laboratorieudstyr.[3]

De mest fremtrædende undervisningsmaterialer i skolerne i dag er computere og projektorer, der begge ses mere end dobbelt så hyppigt som fx papir. Samlet set optræder digitale teknologier ca. 8% oftere end analoge skolematerialer – 14% hvis man ikke medregner pebernødder og madpakker i de analoge genstande, man finder på elevers borde.

De mest almindelige analoge undervisningsmaterialer er papir, fysiske redskaber og hæfter/mapper, og krea-materialer som sakse, farver, visne blade, mm. – eller andre fysiske genstande som fx klodser, værktøj, vendespil.

Projektoren synes i dag i høj grad at have overtaget mange af den klassiske kridttavles funktioner. Den fungerer som en “multimedie schweizerkniv”, der løser de opgaver, som før krævede, at lærere måtte printe transparenter til en overheadprojektor eller hente videomaskiner på rullevogn.

På samme måde er klassesæt nu noget, elever og lærere tilgår via computer eller printer ud til elevmapper. Således er mange af aktiviteterne og de digitale undervisningsmaterialer indholdsmæssigt og funktionelt sammenlignelige med, hvad man fandt i klasseværelser for 10 og 20 år siden. I dag ser man blot på computeren, hvor man før så på et kopiark – dog har de digitale undervisningsmidler ofte en række ekstrafunktioner.

Billede

FIGURNOTE: Figuren her viser forekomsten af forskellige typer læremidler – både digitale og analoge – under forskerens stikprøveobservationer i klasselokalerne. Tallene rummer 10.854 observationer fordelt på de ti forskellige kategorier af materialer.

Den sjældne skolebog

De senere år er der kommet nationalt og lokalt politisk fokus på værdien af fysiske læremidler i folkeskolen, men egentlige fysiske skolebøger optræder kun i 7,5% af forskernes observationer i klasserummet. Bøger er mere sjældne end papir og hæfter. De bruges primært i dansk. Og så er der også skærme til stede i over halvdelen af situationerne.

Oftest arbejder eleverne individuelt med bøgerne og bruger dem fx som opslagsværk eller som frit-læsningsbog i fx danskundervisningens ”læsetid”. I indskolingen bruger læreren ofte en fysisk bog til højtlæsning.

Mange skoler abonnerer nu på e-bøger fx på e-reolen. Så en elev med en tablet eller en klasse, der arbejder selvstændigt på PC’er, kan være i færd med at læse en bog. Bare ikke på papir.

Billede

FIGURNOTE: Fysiske skolebøger optræder kun i 7,5% af forskernes observationer i klasserummet. De bruges primært i dansk. Og i mere end halvdelen af bog-observationerne brugte lærer og/eller elever også en eller flere skærme samtidig.

Smartboard bruges ikke så smart

Mange klasselokaler fik i løbet af 2010´erne installeret smartboards, hvilket dengang blev set som lidt af en gamechanger i lærernes mulighed for at forny og tilpasse undervisningen til den nye digitale verden.[4] Forskerne observerede under deres besøg på skolerne, at der ofte var tekst og/eller tegninger på klassens board, men de så ikke mange lærere, der faktisk anvendte smartboardets egentlige funktioner.

At smartboardet primært bruges til at projicere slides (figur 4), tyder på, at lærerens undervisning siden folkeskolereformen 2014 bygger på mere forhåndsproduktion, enten i form af præfabrikerede slides eller undervisningsmidler, der ligger på læringsplatforme tilpasset Børne og Undervisningsministeriets Fælles Mål, der beskriver, hvad eleverne skal lære i skolens forskellige fag.[5]

Det kan betyde en mere top-down orienteret formidlingsstil, som gør det nemmere for underviseren at planlægge trin og præsentere information, men som kan begrænse lærerens muligheder for at tilpasse formuleringer eller indhold til øjeblikket eller forfølge input fra dialogen med eleverne.[6]

Frokost med skærm

Også under elevernes måltider i skolen er skærmen i høj grad i brug. I hvert fald for de mindre elever i indskolingen, som ofte får lov at spise deres frokost i slutningen af den lektion, der ligger lige op til spisefrikvarteret.

I 54,4% af forskernes observationer spiste klassen, mens der var skærm tændt, og det er i høj grad de yngste elever, som spiser, mens de ser fx en video, som læreren har sat på. Da de ældre elever sjældent får mulighed for at spise i timerne, har forskerne ikke valide data for, hvor hyppigt, de spiser med øjnene rettet mod en skærm.

 

Kortlægger også elevers erfaringer med digitale medier

Undersøgelsen er første skridt i et større forskningsprojekt ved navn NOBE, som også rummer interviews med børn i forskellige aldersgrupper om deres erfaringer med det digitale liv.

Med afsæt i disse kortlægninger udarbejder forskerne herefter en række værktøjer, som skoler kan bruge i arbejdet med elevernes digitale dannelse.

Fakta om forskningsrapporten:

Skoletid / Skærmtid

Lieberoth, A. & Bjerre, E. (2025) En systematisk optælling af skærmbrug i danske folkeskoler. Fagfællebedømt rapport: Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet (DOI/ISBN HER)

Undersøgelsen er udført med finansiering fra ROCKWOOL Fondens interventionsenhed som del af NOBE-projektet 2023-2027. (Negative Online Behaviors and Experiences) https://projekter.au.dk/nobe/projektbeskrivelse

Metode:

  • Data bygger på to systematisk gentagne “kig ind”-stikprøver pr. lektion i 5.580 skemalagte skoletimer i 0-9. klasse på i alt 12 folkeskoler.
  • Undersøgelserne er foretaget i perioden fra december 2023 til august 2024 for at tage højde for variationer på tværs af årstider.
  • Skolerne er repræsentativt udvalgt i tre kommuner på tværs af geografi og typer af samfund (land – mellemstor by – storby).
  • Skærmbrug forstås som tilstedeværelsen af mindst én teknologi som er helt eller delvist i brug, fx en tændt projektor, en elev der læser på tablet, eller en hel klasse der arbejder på computere.
  • Alle skoler i undersøgelsen har implementeret skærmregler, navnlig for mobiltelefoner.
  • Andre skærmpolitikker dækker over brugen af PC’er, hvor nogle skoler udleverer chromebooks til elever fx i 2.-4. klasse, mens andre skoler og klassetrin beder eleverne medbringe deres egen PC eller tablet.

Noter:

1. Undervisningsministeriets Anbefalinger for Skærmbrug i Grundskolen fra 2024

2. (se også Lieberoth, 2018).

3. (Caeli & Bundsgaard, 2019).

4. (Rasmussen & Lieberoth, 2025).

5. https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/fag-emner-og-tvaergaaende-temaer/faelles-maal

6. (Rasmussen & Lieberoth, 2025).

Relaterede udgivelser

interventionsrapport

Forskningsrapport

Skoletid / Skærmtid

Gå til forskningsrapporten