Bruger skolebørn tiden hensigtsmæssigt?
Skrevet af: Jens Bonke og Jane Greve
Der har i de senere år været en øget opmærksomhed på skolebørns dagligdag: Får de nok søvn? Spiser de morgenmad? Får de motion? Bruger de for meget tid på tv og computerspil? Er de overladt for meget til sig selv? Og har disse problemer betydning for, hvor godt børn klarer sig i skolen?
Bogen belyser nævnte spørgsmål ved at se på, hvor mange børn der kan anses for at have en problematisk dagligdag og hvilke forhold, det kan hænge sammen med.
Der anvendes oplysninger fra Rockwool Fondens Forskningsenheds nationale undersøgelse af børns – og voksnes – tidsanvendelse, trivsel og helbred, og bogen udgør en del af Rockwool Fondens store satsning i temaet ”Familier og børn”.
Interessant statistisk funderet materiale, som har fingeren på pulsen og sætter mange tanker og overvejelser i gang hos læseren. De mange statistikker giver et godt statistisk indblik i børns liv og svæver rundt i baghovedet hos læseren lang tid efter endt læsning.
– Henrik Munch Jørgensen i lektørudtalelse til folkebibliotekerne.
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
Fjernsyn og computer fylder fem gange så meget som motion i børns hverdag
Gå til vidensoverblikket
Vidensoverblik
Children spend five times as long in front of TV and computer screens as they do taking exercise
Gå til vidensoverblikket
Forskningsrapport
Children´s Health-Related Life-Styles: How Parental Child Care Affects Them
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Vidensoverblik
Kriminalitet blandt flygtninge på starthjælp smittede til deres naboer
Maj 2025

Video
Boglancering: Fremtidens familieliv – skal vi aflyse fertilitetskrisen?
Maj 2025

Analyse
Få fødsler bør ikke skabe panik: Kvinder med uddannelse får børn, og dem bliver der flere af
Maj 2025

Vidensoverblik
Familien i dag: Kvinde + kvinde har samme chance for baby som kvinde + mand
Maj 2025