Briefing: Karakterforskelle i folkeskolen – går det retfærdigt til?
”Eksamen er den flittige elevs fest”, lyder mundheldet. Men er det reelt også tilfældet?
Onsdag d. 7. maj kl. 15 præsenterede ROCKWOOL Fonden resultaterne af to nye studier, der viste, at det var sværere for nogle grupper af elever havde sværere ved at opnå gode karakterer ved eksamen end andre.
Det første forskningsstudie blev præsenteret af forsker Anders Hjorth-Trolle og beskrev forskelle i de karakterer, som lærere gav til særlige grupper af elever – for eksempel drenge og elever med ikke-vestlig baggrund – i folkeskolens afgangsklasser.
Analysechef Mille Bjørk præsenterede det andet studie, hvor hun har undersøgt typen af prøver ved folkeskolens afgangseksamen og pegede på, hvordan selve prøveformen bidrager til den stigende forskel mellem drenge og pigers karakterer.
Resultaterne blev efterfølgende debatteret i en paneldebat med folkeskoleordfører Sara Emil Baaring (S), undervisningsordfører Lise Bertelsen (K) og Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening. Janni Brixen var moderator, og der var mulighed for at stille spørgsmål undervejs.
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
Nogle elever får lave karakterer trods fint fagligt niveau
Gå til vidensoverblikket
Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Gå til vidensoverblikketSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Video
Briefing: Karakterforskelle i folkeskolen – går det retfærdigt til?
Maj 2025

Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Maj 2025

Analyse
Gymnasievalg i blinde: Svært at søge gymnasium med den nye reform
Maj 2025

Forskningsrapport
Does Statistical Discrimination Explain Grading Bias? Evidence from a Natural Experiment
Maj 2025