Udvikling af færdigheder:
Fri eller fastlagt?
Vores færdigheder er i høj grad bestemt af vores udvikling tidligt i barndommen. Halvdelen af de børn, der ligger i toppen i 8. klasse, gjorde det allerede i 2. klasse. Og halvdelen af de børn, der ligger i bunden i 8. klasse, gjorde også i 2. klasse. Denne sammenhæng har en social slagside: Flest børn med lavt uddannede forældre ligger i bunden i udgangspunktet, og de er mere tilbøjelige til at blive der. Samtidig ligger flest børn med højtuddannede forældre i toppen – en placering de ofte holder. Og forskellene er allerede tydelige i børnehaven. Her ligger børn fra hjem med højtuddannede forældre også oftest i toppen.
Du kan dykke ned i tallene i det interaktive værktøj her: https://udvikling.rff.dk/
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Børns udvikling: Børns sociale baggrunds betydning for deres udvikling af sproglige færdigheder
Gå til vidensoverblikketVærktøj og grafik
Undersøg børns udvikling af færdigheder
Gå til værktøj og grafikSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Indlæg
De varme hænder bliver i København
Juli 2024
Forskning
Indlæg
Øget karakterkrav på gymnasiet vil primært ramme unge fra gymnasiefremmede hjem, indvandrere og efterkommere, og drenge
Juni 2024
Forskning
Indlæg
Folkeskolen er i fare for at blive opdelt
Juni 2024
Forskning
Indlæg
Effekten af et karakterkrav til gymnasiet er blevet udvandet over tid
Maj 2024