Udvikling af færdigheder:
Fri eller fastlagt?
Vores færdigheder er i høj grad bestemt af vores udvikling tidligt i barndommen. Halvdelen af de børn, der ligger i toppen i 8. klasse, gjorde det allerede i 2. klasse. Og halvdelen af de børn, der ligger i bunden i 8. klasse, gjorde også i 2. klasse. Denne sammenhæng har en social slagside: Flest børn med lavt uddannede forældre ligger i bunden i udgangspunktet, og de er mere tilbøjelige til at blive der. Samtidig ligger flest børn med højtuddannede forældre i toppen – en placering de ofte holder. Og forskellene er allerede tydelige i børnehaven. Her ligger børn fra hjem med højtuddannede forældre også oftest i toppen.
Du kan dykke ned i tallene i det interaktive værktøj her: https://udvikling.rff.dk/
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
Børns udvikling: Børns sociale baggrunds betydning for deres udvikling af sproglige færdigheder
Gå til vidensoverblikket
Værktøj og grafik
Undersøg børns udvikling af færdigheder
Gå til værktøj og grafikSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Analyse
De nationale trivselsmålinger siger ikke meget meningsfuldt om trivslen på de enkelte skoler
Juni 2025

Debatindlæg
Jo, Danmarks Lærerforening – der er noget skævt ved lærernes karaktergivning
Maj 2025

Video
Briefing: Karakterforskelle i folkeskolen – går det retfærdigt til?
Maj 2025

Analyse
Ændringer i prøveformer giver øget kønsforskel i folkeskolens eksamener
Maj 2025