Kvalitativ evaluering af Sund Skole Nettet
Skrevet af: Jacob Als Thomsen, Bjarke Følner, Jakob Hune Gjørup, Sara Ellegaard Nielsen, Ida Baggesgaard Sterndorff og Karim Emil Brandt Jensen
Evalueringen har til formål at undersøge og analysere Sund Skole Nettets (SSN) relevans, kvalitet, effektivitet og levedygtighed. Evalueringens resultater er primært baseret på kvalitative data indsamlet blandt et bredt udsnit af relevante interessegrupper – blandt andet skoleledere, lærere og forældre til børn på de deltagende SSN skoler. Evalueringen konkluderer, at de væsentligste effekter af SSN kan tilskrives de tiltag og beslutninger, som er truffet af sundhedsudvalgene på de enkelte skoler. Et velfungerende sundhedsudvalg er således afgørende for, hvad de enkelte skoler får ud af interventionen, både i forhold til forankring, fastholdelse og forbedring af børnenes sundhed. På den anden side viser evalueringen, at sundhedsmålingerne har haft mindre betydning i forhold til at sætte fokus på sundhed blandt elever, lærere og forældre. Dette skyldes blandt andet, at lærerne var usikre på formålet med målingerne og derfor ikke brugte målingerne aktivt i sundhedspædagogisk øjemed. Desuden var der visse udfordringer i relation til indtastnings- og måleprocedurer.
Mere om initiativet
Initiativ
Sund Skole Nettet
Gå til initiativetSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Intervention
Debatindlæg
Unges mistrivsel skal tages alvorligt – men ikke overdrives
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
Public and Parental Investments,
and Children’s Skill Formation
– Updated 2024
November 2024
Forskning
Vidensoverblik
Pædagogers sprogindsats i børnehaven gav bedre resultater i skolen – også i matematik og trivsel
November 2024
Forskning
Forskningsrapport
Efficiency in Danish Local Governments What Sets the Best Apart
November 2024