Velstand og ulighed
Skrevet af: Jan Rose Skaksen, Anders Hjorth-Trolle, Jonas Færch Lotz og Daniel Juhász Vigild med bidrag af Anders Holm og Bent Jensen
Bogen analyserer udviklingen i niveauer og forskelle i indkomst, adgang til uddannelse og sundhedsydelser. Der analyseres på gennemsnitsniveauer og forskelle bredt defineret, men der ses også på forskelle inden for alders-, uddannelses- og etniske grupper. Temaet velstand og ulighed analyseres via data fra et nyt værktøj – en database – der indeholder detaljerede oplysninger om en lang række forhold, der traditionelt indgår ved en vurdering af velstand og ulighed.
Bogen indleder med en skitse af lighedens idéhistorie fra den franske revolution til den skandinaviske velfærdsstat efterfulgt af et kapitel, der gennemgår, hvordan man måler ulighed.
“Rockwool Fondens Forskningsenhed tager igen fat på et aktuelt emne, trækker de relevante data frem og forsyner os med de korrekte tal, så vi kan debattere emnet på et oplyst grundlag.”
– Birte Strandby i Bogvægten
Relaterede udgivelser

Vidensoverblik
Onlineværktøj viser velstand og ulighed i Danmark
Gå til vidensoverblikket
Podcast
Velstand og ulighed i Danmark
Gå til podcasten
Værktøj og grafik
Velstand og ulighed
Gå til værktøj og grafik
Video
Briefing: Velstand og ulighed
Gå til videoenRelevante medarbejdere

Jan Rose Skaksen
Forskningschef
jrs@rff.dk
+45 29 24 64 19
Arbejdsmarked og beskæftigelse
Produktivitet og velstand
Skole og uddannelse

Jonas Færch Lotz
Ph.d.-studerende
jfl@rff.dk
+45 30 27 09 05
Arbejdsmarked og beskæftigelse

Daniel Juhász Vigild
Ph.d.-studerende
djv@rff.dk
+45 27 62 91 97
Familie og sociale forhold
Seneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Podcast
Derfor stiger pigers karakterer mere end drengenes
Juli 2025

Vidensoverblik
Dansk tillid kan have sparet liv og milliarder under COVID-19 pandemien
Juli 2025

Forskningsrapport
A New Approach to Multidimensional Ordinal Welfare Measurement: Country and Urban Level Evidence
Juli 2025

Analyse
De nationale trivselsmålinger siger ikke meget meningsfuldt om trivslen på de enkelte skoler
Juni 2025