Nej, højtlønnede sparer ikke bare op, når de får flere penge mellem hænderne
Eksternt bedømt
Højtlønnede grupper bør også tænkes med, når politikerne ønsker at sætte skub i dansk økonomi. Det er nemlig ikke kun personer med lav indkomst, der bruger flere penge, når politikerne beslutter at stimulere økonomien. Personer i den øvre del af indkomstskalaen forbruger omkring 60% af pengene, når de får en uventet ekstra indtægt, viser ny forskning fra ROCKWOOL Fonden.
Forskere bag udgivelsen, Rasmus Landersø og Peer Ebbesen Skov
Når politikere i perioder med lavkonjunktur beslutter at stimulere økonomien, kan det fx ske i form af midlertidige udbetalinger, som skal understøtte borgernes mulighed for forbrug, så samfundsøkonomien ikke går yderligere i stå. Det skete fx i 2020 og 2021 under COVID19-pandemien, hvor danske lønmodtagere fik mulighed for at få deres indefrosne feriepenge udbetalt. Det valgte mere end 2 mio. at gøre, og i alt blev der udbetalt mere end 80 mia. kr. før skat.
Formålet med at slippe ekstra penge ud til borgerne er at skabe øget økonomisk aktivitet i samfundet. Men den type engangsudbetalinger sætter kun skub i samfundsøkonomien, hvis folk bruger pengene og ikke sparer dem op.
Økonomer – og dermed politikere – har længe antaget, at det primært er personer og familier med lave indkomster, der omsætter en sådan ekstra indtægt til forbrug, og at personer i den øvre ende af indkomstskalaen i stedet sparer størstedelen af en ekstra indtægt op. Familier, der ikke mangler midler til den ”daglige drift”, har ikke grund til pludseligt at skrue op for forbruget, har ræsonnementet været.
Resultater fra en ny analyse fra ROCKWOOL Fonden viser dog, at også borgere blandt de mellem 10 – 25% af befolkningen, der har de højeste indtægter, nemlig personer med en årsindtægt nær topskattegrænsen, i høj grad omsætter ekstra penge til forbrug.
Samtidig viser studiet at der er markante forskelle i borgernes tilbøjelighed til at kaste penge efter forbrug alt efter, hvor gamle de er, hvor stor deres formue er og hvor mange års uddannelse, de har, og det er forhold, som politikere bør tage bestik af, når de planlægger fremtidige tiltag for at stimulere økonomien.
60% går til forbrug
I studiet har forskerne valgt at analysere forbrugsmønsteret for borgere omkring topskattegrænsen i årene 2000-2016. I denne periode steg grænsen for, hvornår man skal betale topskat fra 267.600 kr. i årlig indtægt til 467.000 kr. (i nominelle priser).
Med indkomst-, formue- og skattedata for i gennemsnit 175.000 personer i hvert af de 17 år viser analysen, at personer med en indkomst omkring topskattegrænsen forbruger ca. 60% af en ekstra indkomst inden for et år i stedet for at spare den op. Får de 100 kroner ekstra, vil omtrent 60 kr. altså gå til øget forbrug, mens de sidste 40 kr. bliver sparet op.
Udfordringer med at måle forbrugstilbøjelighed
Forskere og økonomer i ministerier, centralbanker og interesseorganisationer har to særlige udfordringer, når de skal udregne borgernes tilbøjelighed til at forbruge en ekstra indtægt.
Den første er, at data om forbrug sjældent indsamles for en større del af befolkningen. Den type undersøgelser sker typisk via spørgeskemaer oftest for mindre dele af befolkningen.
I det nye studie trækker forskerne i stedet på en række tidligere studier, der har udviklet en metode til at udregne familiers forbrug ud fra den simple betragtning, at forskellen mellem familiens indkomst og udviklingen i formue fra et år til det næste nødvendigvis må være lig med forbruget.
Den anden udfordring er, at personer med forskellige niveauer af disponibel indkomst i reglen også adskiller sig på vældigt mange andre punkter end selve indkomsten: Forskellige præferencer og livssituationer spiller i høj grad ind, når det kommer til at bestemme, hvor mange af sine penge man hhv. forbruger og sparer op.
Her bygger de fleste tidligere studier af forbrugsadfærd på analyser af, hvordan folk forvalter pengene fra en engangsstigning i indkomsten som fx en lottogevinst. Disse undersøgelser giver værdifuld indsigt, men har også begrænsninger, når det kommer til at undersøge udsving i forbrugstilbøjelighed i samfundet mere generelt.
En ny metode til at estimere forbrugstilbøjeligheden
I studiet har forskerne derfor udviklet en ny metode, der bruger skattesystemet som et redskab til at udregne forskellige personers forbrugstilbøjelighed. Ideen er simpel: Når en person krydser en skattegrænse – fx topskattegrænsen – stiger skatteprocenten på den del af indkomsten, der ligger over grænsen, og borgeren får udbetalt en mindre andel af den “sidst tjente krone”.
Ved at måle ændringen i forbruget (dvs. forholdet mellem personens indtægt og opsparing) for personer med næsten identisk indkomst (dem lige over topskattegrænsen og dem lige under), kan forskerne udregne disse persongruppers tilbøjelighed til hhv. at bruge penge eller spare penge op. Og data her viser altså, at personer med indkomst omkring topskattegrænsen i gennemsnit forbruger 60% af deres ekstra disponible indkomst. Metoden bliver illustreret i figur 1. Figuren viser husholdningers gennemsnitlige disponible indkomst (blå) og forbrug (orange) alt efter om en persons skattepligtige indkomst er hhv. over eller under topskattegrænsen, der er markeret med en lodret linje.
Både under og over topskattegrænsen stiger den disponible indkomst jævnt med den skattepligtige indkomst, men til højre – altså over topskattegrænsen – er stigningen i disponibel indkomst omkring 15 procentpoint lavere, hvilket svarer til topskattens ekstra skatteprocent.
Tilsvarende stiger forbruget jævnt med den skattepligtige indkomst på hver side af topskattegrænsen, men med en lavere takt over grænsen i højre side af figuren. Med studiet her påviser forskerne, at ”knækket” i stigningen i forbrug i forhold til ”knækket” i stigningen af disponibel indkomst præcis svarer til den marginale forbrugstilbøjelighed. Med andre ord: Højtlønnede med indkomster omkring topskattegrænsen forbruger 60% af de ekstra penge, de får udbetalt.

Note: X-aksen viser arbejdsindkomst i 1.000 kr. hhv. over og under topskattegrænsen. Y-aksen i højre side viser personers årlige disponible indkomst (lyseblå prikker) og y-aksen til venstre viser personers årlige forbrug (orange prikker) også i 1000 kr. De stiplede linjer viser forholdet mellem disponibel indkomst og forbrug, som de ser ud ved skattepligtig indkomst under topskattegrænsen. Figuren illustrerer også, hvordan den marginale forbrugstilbøjelighed udregnes: Forskellen i hældningen for forbrug på hver side af topskattegrænsen divideret med forskellen i hældninger i disponibel indkomst på hver side af topskattegrænsen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Forbrugstilbøjelig varierer mellem grupper
Med samme metode har forskerne undersøgt forskelle i forbrugstilbøjeligheden alt efter forskellige personers karakteristika. Figur 2 viser, hvordan forbrugstilbøjeligheden varierer på tværs af alder, antallet af børn, uddannelse, nettoformue og likvide midler som fx indestående på bankkonti.
Figuren viser, at forbrugstilbøjeligheden stiger med alderen. Fx er den næsten 4 procentpoint højere blandt 50-årige end blandt 40-årige. Tilsvarende er forbrugstilbøjeligheden størst blandt personer med korte uddannelser. Og hvis man sammenligner familier, der er blandt de 25% af befolkningen med de største formuer, med dem, der er blandt de 25% af befolkningen med de laveste formuer, varierer forbrugstilbøjeligheden med ca. 8 procentpoint.
De øvrige forhold, der er undersøgt – antal børn og adgang til likvide midler – påvirker ikke forbrugstilbøjeligheden (når der samtidig tages højde for alderen, uddannelsen, og den samlede formue). Dette taler for, at især alder, uddannelsesbaggrund og formueforhold kan indgå i overvejelserne, når politikerne ønsker at stimulere økonomien med midlertidige udbetalinger.

Note: Forskellige persongruppers tilbøjelighed til forbrug varierer. Y-aksen viser, hvor mange procentpoint forbrugstilbøjeligheden ændres, hvis man sammenholder hhv. 50- og 40-årige, familier med to børn og familier med et barn, personer med en lang og en kort videregående uddannelse, familier med de 25% største og de 25% mindste formuer, og familier med de 25% fleste og 25% færreste likvide aktiver. Søjlerne viser forskelle i forbrugstilbøjelighed, hvor der kontrolleres for de øvrige forhold, som figuren indeholder – fx at personer med lang uddannelse også ofte har en højere formue. De lodrette linjer indikerer 95% konfidensintervaller (altså det spænd af usikkerhed, som de enkelte resultater med 95% sikkerhed vil lande indenfor).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
FAKTA om forskningsstudiet: “Using Tax Kinks to Estimate the Marginal Propensity to Consume”
af Christian Gillitzer (Senior Lecturer ved University of Sydney), Rasmus Landersø (forskningsprofessor ved ROCKWOOL Fonden), Peer Ebbesen Skov (seniorforsker ved ROCKWOOL Fonden) og Jakob Egholt Søgaard (adjunkt ved Økonomisk Institut, Københavns Universitet).
Forskerne har analyseret danske indkomst- og skattedata for i gennemsnit ca. 175.000 personer hvert år fra 2000 til 2016. De ser også på formue-data, som bankerne hvert år indberetter til SKAT.
Forskellige persongruppers forbrug er udregnet ved at sammenligne en persons indkomst og udviklingen i dennes formue fra et år til det næste.
Forskerne analyserer variation i forbrug omkring topskattegrænsen i årene 2000-2016. I denne periode steg grænsen for, hvornår man skal betale topskat fra 267.600 kr. i årlig indtægt til 467.000 kr. (i nominelle priser). Studiet viser, at den marginale forbrugstilbøjelighed (også omtalt som ”Forbrugstilbøjeligheden”) – dvs. hvor stor en del af en ekstra indtægt man vælger at forbruge – er ca. 60% for personer omkring topskattegrænsen.
Studiet viser også, at den marginale forbrugstilbøjelighed stiger med alderen, falder med antallet af års uddannelse man har, og er lavere for personer med høj formue end for personer med lav formue.
Relaterede udgivelser

Forskningsrapport
Using Tax Kinks to Estimate the Marginal Propensity to Consume.
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne

Forskningsrapport
Using Tax Kinks to Estimate the Marginal Propensity to Consume
Juni 2025

Vidensoverblik
Nej, højtlønnede sparer ikke bare op, når de får flere penge mellem hænderne
Juni 2025

Debatindlæg
Regeringens strafreform er et forfriskende nybrud: Nu skal afsoningstiden bruges fornuftigt
Juni 2025

Forskningsrapport
Welfare Program Spillovers
Maj 2025