Kina presser – men tysk bilindustri har grund til optimisme
Skrevet af Christian Dustmann og Jan Knuf, ROCKWOOL Fonden Berlin.
Dette indlæg er bragt i Børsen den 19. december 2024.
I Børsen 6. december erklærede flere eksperter, at de udfordringer, som den tyske bilindustri står over for, udgør et problem for hele den nationale økonomi. Vi ser dog et mere nuanceret billede.
Det er sandt, at den tyske bilindustri befinder sig i en kritisk fase. Overgangen til elbiler har genantændt den globale konkurrence, hvor kinesiske producenter i øjeblikket har et betydeligt forspring.
Teknologien bag elmotorer adskiller sig fundamentalt fra forbrændingsmotorer. Mens tyske ingeniører har været verdensmestre i mekanisk præcision, handler fremtiden for bilindustrien nu om batteriteknologi og software – områder, hvor Tyskland traditionelt har haft mindre erfaring.
Alligevel er der grund til optimisme. I 2023 stod Tyskland for den største andel af verdens eksport af elbiler. BMW har allerede overgået Tesla i Europa, og tyske producenter viser en bemærkelsesværdig tilpasningsevne.
Tysklands højt kvalificerede arbejdsstyrke og robuste duale uddannelsessystem, der minder om den danske model, er væsentlige styrker. Overgangen i bilindustrien fra forbrændings- til elmotorer kræver omfattende omstrukturering af arbejdsmarkedet, herunder mobilitet mellem jobfunktioner og betydelige investeringer i nye kompetencer. Uddannelsessystemet er godt rustet til udviklingen ved at muliggøre omskoling og sikre, at tyske arbejdstagere hurtigt kan tilpasse sig nye industrier og teknologier.
Ser man fremad, vil innovation være afgørende for at bevare den globale konkurrenceevne. Tyskland investerer allerede over tre procent af sit BNP i forskning og udvikling. Fremtidens teknologier er ofte afhængige af et stærkt samarbejde mellem banebrydende forskning og industrien. En tættere kobling mellem universiteter og industri kan dermed yderligere styrke konkurrenceevnen.
Udfordringerne er betydelige. Kinesiske producenter presser priserne ned og fører an inden for batteriteknologi, som udvikler sig hurtigt. Men med veluddannet arbejdskraft, stærk innovationskultur og omstillingsparathed har Tyskland potentialet til fortsat at være en central aktør i fremtidens bilindustri.
ROCKWOOL Fonden Berlin
Dette debatindlæg er skrevet af forskere tilknyttet ROCKWOOL Fonden Berlin.
Ligesom for ROCKWOOL Fonden i København er det en vigtig mission for enheden i Berlin at forbedre grundlaget for de politiske beslutninger, der tages i Danmark såvel som i resten af EU, i forhold til udfordringer for velfærdsstatens holdbarhed. Dette opnås gennem uafhængig og upartisk forskning på højeste niveau, som formidles til beslutningstagere og offentligheden i øvrigt.
Seneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Debatindlæg
Kina presser – men tysk bilindustri har grund til optimisme
December 2024
Forskning
Analyse
Status for ukrainernes arbejdsmarkedsintegration
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
De danske kommuners service og produktivitet 2009-21
December 2024
Forskning
Debatindlæg
Færre krav til mange ledige vil ikke skabe et stort beskæftigelsestab
November 2024