Forældres brud trækker spor i børns trivsel i mere end ti år

Vidensoverblik

Januar 2025

task_alt

Eksternt bedømt

Når børn udvikler følelses- og adfærdsmæssige problemer efter forældrenes brud, kan det for nogle børn spores i deres trivsel mere end 10 år senere, viser et nyt forskningsstudie fra ROCKWOOL Fonden. Selvom en del af trivselsforskellen mellem børn i kernefamilier og børn i opløste familier skyldes andre forhold, ser forskerne, at noget af forskellen i børnenes trivsel har afsæt i selve forældrenes brud. Til gengæld ser det ikke ud til at gøre nogen forskel, om barnet efterfølgende lever i den ene eller anden deleordning eller med/uden bonusforældre.

Forskere bag udgivelsen Mikkeline Munk Nielsen, Peter Fallesen og Michael Gähler

Over 30% af alle danske børn har forældre, der går fra hinanden, inden barnet fylder 15 år. Og det er noget, der trækker spor i barnets trivsel både på kort og længere sigt.

Flere tidligere forskningsstudier har påvist, at børn i kernefamilier trives bedre og klarer sig bedre på en række punkter i livet end børn, hvis forældre går fra hinanden. De klarer sig bedre i skolen, de får længere uddannelser og begår også mindre kriminalitet. Der er dog mindre viden om, hvad skilsmissen betyder for børns generelle trivsel.

Det er nærliggende at tænke, at disse børns vanskeligheder skal tilskrives forældrenes brud. Men hvis man tager alle børn, der vokser op i kernefamilier, i en gruppe og alle børn, der vokser op i opløste familier en anden gruppe, så er de to grupper forskellige på en lang række punkter – både hvad angår forældrenes sociale og økonomiske ressourcer men potentielt også i familiens dynamik og måde at være sammen på.

Der er derfor reelt kun lidt viden om i hvor høj grad, det er selve forældrenes brud, der skaber trivselsproblemer for børnene – eller om problemerne skyldes andre forhold i familiens liv, fx økonomi og sociale forhold.

Kombination af data giver nye svar

Med data fra Børneforløbsundersøgelsen fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, der følger 6000 danske børn født i oktober 1995 op gennem barndommen til voksenlivet, har forskere fra ROCKWOOL Fonden og Stockholms Universitet undersøgt trivsel og adfærd hos ca. 1.800 børn af forældre, der er gået fra hinanden.

De 1.800 børn er blevet sammenlignet både med børn, som oplever forældrenes parforholdsophør senere i barndommen og med børn, hvis forældre forbliver sammen.

Forskningsstudiet anvender i alt fire målinger i løbet af barndommen. Børnenes mistrivsel er målt ved hjælp af dele af de to kliniske spørgeskemaer Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) og Child Behaviour Checklist, der belyser børn og unges følelses- og adfærdsmæssige vanskeligheder gennem opvæksten. En højere score indikerer større risiko for mistrivsel.

Som noget nyt har forskerne i analysen her både kombineret besvarelser fra Børneforløbs-undersøgelsen med registerdata, der beskriver børnenes og forældrenes livsforløb, (f.eks. familiernes økonomiske og uddannelsesmæssige forhold) og har anvendt nye statistiske metoder, der ikke tidligere er brugt til at undersøge børns trivsel efter forældres samlivsophør. Fx har forskerne sammenlignet skilsmissebørns trivsel med trivslen hos børn, som først senere oplever, at forældrene går fra hinanden, for at få den mest muligt troværdige kontrolgruppe.

Analysen kortlægger også, hvordan de efterfølgende familiestrukturer påvirker børnenes mistrivsel – som f.eks. hvilke deleordninger, børnene vokser op i, og om forældrene får nye partnere. Dermed kan forskerne nu komme med et langt bedre bud på, hvordan forældres skilsmisse og livet efter skilsmissen påvirker børnenes efterfølgende mistrivsel og adfærd end tidligere påvist.

 

Ja, skilsmissen i sig selv trækker lange spor

Og ja, forældrenes samlivsophør i sig selv kan ses på børnenes trivsel. Både på kort sigt – i årene lige efter bruddet – men også mange år senere.

Her kan forskerne se, at børn umiddelbart scorer 26% højere på mistrivselsskalaen efter forældrenes brud. Mistrivselsskalaen måler barnets følelsesmæssige symptomer, adfærdsproblemer, hyperaktivitet og sociale problemer. F.eks. spørges der til, om børnene ofte er triste, bekymrede, har venner, er rastløse og om de er hensynsfulde overfor andre.

Men når forskerne tager højde for de økonomiske og sociale aspekter, som er overrepræsenteret blandt forældre, der går fra hinanden (som fx lavere indkomst, kortere uddannelse, højere risiko for domme for kriminalitet, m.v.) så er det tydeligt, at ca. 60% af forskellen i trivsel mellem børn i kernefamilier og børn i opløste familier skyldes andre forhold end forældrenes samlivsophør (Figur 1).

Note: Søjlen til venstre viser, at børn i opløste familier ud fra en umiddelbar vurdering har 26 % dårligere trivsels-score end børn i kernefamilier (repræsenteret ved 0-linjen). Søjlen til højre viser derimod forskellen i trivsel, når forskerne fratrækker den del af børnenes mistrivsel, der kan forklares med andre forhold end forældrenes samlivsophør, fx dårlige sociale forhold, andre problematiske aspekter af familiens liv og generelt forskelle i miljøet i hjemmet. Forskellen mellem de to søjler viser, at forskellen i trivsel mellem børn i opløste familier og børn i kernefamilier reduceres til ca. en tredjedel, (10%) når forskerne kun sammenligner børn, hvis forældrene vil gå fra hinanden på et tidspunkt. Den højre søjle giver derved det mest troværdige bud på, hvor stor den rene effekt af forældres sammenlivsophør på mistrivsel er. Kilde: Egne beregninger med data fra Danmarks Statistik og VIVE’s Børneforløbsundersøgelsen

Alligevel kan forskerne konstatere, at samlivsophøret i sig selv faktisk ser ud til at påvirke børnene. Når forskerne fraregner den del af børnenes mistrivsel, som kan tilskrives andre problemer i og omkring familiens liv, ser de, at børn i brudte familier stadig har 10% højere mistrivselsscore – både sammenlignet med deres egen trivsel inden bruddet og også sammenlignet med andre børn, der på analysetidspunktet stadig bor med begge forældre, men som vil opleve brud senere hen. Og det er en mistrivsel, der kan spores op til 12 år efter, forældrene er gået fra hinanden (Figur 2).

Note: Den orange graf viser mistrivsel hos børn i opløste familier sammenlignet med børn, hvis forældre først går fra hinanden senere (børn i familier, der senere bliver opløst), som udgør 0%-linjen. De to grupper børn har samme niveau af trivsel, indtil den første gruppe børns forældre går fra hinanden. Derefter stiger børnenes mistrivsel sammenlignet med børn, der fortsat lever i kernefamilier, Den øgede mistrivsel blandt børn i opløste familier kan ses helt op til 12 år efter, forældrene går fra hinanden. Forskellene er målt som den procentvise ændring i trivselsscore relativt til perioden inden forældrene går fra hinanden. Kilde: Egne beregninger med data fra Danmarks Statistik og VIVE’s Børneforløbsundersøgelse

Ingen deleordning er entydigt bedre end den anden

Med forskningsstudiet her ønskede forskerne også at undersøge, i hvor høj grad børns trivsel efter skilsmissen er forskellig, alt efter om barnet lever i en samværsordning, der fordeler barnets hverdag nogenlunde ligeligt mellem begge forældre, eller det primært lever hos den ene forældre, og også om det gør en forskel, om forældrene lever sammen med nye partnere.

Umiddelbart er der klare forskelle på mistrivsel mellem børn i deleordninger og børn. som bor hos en primær forælder. Før nogen form for statistisk kontrol (for fx sociale og økonomiske forskelle), har børn som bruger mindst 25% af tiden hos ikke-bopælsforælderen 16% højere mistrivsel end børn, der bor med begge forældre.

For børn som kun ser sin ikke-bopælsforælder mindre end 25%, er mistrivslen 29% højere.

Men når forskerne igen tager højde for forskelle børnene imellem, som ikke handler om parforholdsophøret, kan de ikke konstatere væsentlige forskelle i børns trivsel på tværs af deleordninger (Figur 3).

Det ser med andre ord ikke ud til – gennemsnitligt set – at gøre nogen forskel for børns trivsel, om barnet tilbringer sin barndom i en nogenlunde ligeligt fordelt deleordning (som f.eks. 5/9, 6/8 eller 7/7), eller om barnet bor mest hos den ene forælder.

Forældres nye partnere gør heller ikke fra eller til

Forskernes analyse finder heller ikke væsentlige forskelle i børns trivsel på tværs af de forskellige familie-former, der kan opstå efter forældrenes brud. Der er – igen gennemsnitligt set – ikke forskel på børns trivsel i familier, hvor mor og far vælger at bo alene, sammenlignet med børn, der lever sammen med en mor eller far, der har valgt at flytte sammen med en ny partner.

Note: De orange søjler viser mistrivsel for børn, der lever i deleordninger, hvor barnet tilbringer mindst syv nætter om måneden hos sin ikke-bopælsforælder, og dermed er mere end blot på weekendbesøg. De blå søjler er mistrivsel for børn, der primært bor hos den ene forældre. Forskellene er målt som procentvis ændring i mistrivselsscore i forhold til børn hvis forældre stadig er sammen. Søjlerne til venstre viser den umiddelbare forskel i mis trivsel, hvor der ikke er kontrolleret for familiernes sociale og økonomiske forskelle, og søjlerne til højre viser forskellen, når forskerne har fraregnet den del af børnenes mistrivsel, der kan skyldes andre faktorer end forældrenes brud.Kilde: Egne beregninger med data fra Danmarks Statistik og VIVE’s Børneforløbsundersøgelsen.

Fakta om forskningsprojeket

Parental Union Dissolution and Children’s Emotional and Behavioral Problems: Addressing Selection and Considering the Role of Post-Dissolution Living Arrangements 2022-2024

• Forskerne har anvendt data fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter VIVE’s Børneforløbsundersøgelse, der følger 6000 danske børn født i oktober 1995 op gennem barndommen til voksenlivet til at undersøge trivsel og adfærd hos ca. 1800 børn, hvis forældre er gået fra hinanden.

• Børnenes trivsel er målt ved hjælp af dele af de to spørgeundersøgelser Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) og Child Behaviour Checklist, der belyser børn og unges følelses- og adfærdsmæssige vanskeligheder gennem opvæksten.

• Mistrivselsskalaen måler barnets følelsesmæssige symptomer, adfærdsproblemer, hyperaktivitet og sociale problemer. F.eks. spørges der til, om børnene ofte et triste, bekymrede, har venner, er rastløse og også om de er hensynsfulde overfor andre.

• I analysen defineres skilsmissebørn både som børn, hvis forældre var gift, og børn, hvis forældre blot var samboende. Forældrenes brud er registreret som den dato, de flyttede fra hinanden.

• Forskerne har undersøgt børnenes trivsel før og efter, forældrene gik fra hinanden, og har sammenlignet både med børn, som oplever forældrenes parforholdsophør senere i barndommen (fremtidige skilsmissebørn), og børn hvis forældre forbliver sammen. Forskningsstudiet anvender i alt fire målinger i løbet af barndommen af børnenes psykiske trivsel og funktion.

• I analysen her har forskerne kombineret børnenes og forældes besvarelser i Børneforløbs-undersøgelsen med de danske registerdata, der beskriver børnenes og forældrenes livsforløb, (f.eks. familiernes økonomiske og uddannelsesmæssige forhold.

• På den måde kan de både kortlægge, hvordan barnets trivsel udvikler sig på kort og længere sigt, og også hvordan de efterfølgende familiestrukturer spiller ind – som f.eks. hvilke deleordninger, børnene vokser op med, og om forældrene får nye partnere.

Relaterede udgivelser

Forskningsrapport

Forskningsrapport

Parental Union Dissolution and Children’s Emotional and Behavioral Problems: Addressing Selection and Considering the Role of Post-Dissolution Living Arrangements

Gå til forskningsrapporten