Bruger skolebørn tiden hensigtsmæssigt?
Skrevet af: Jens Bonke og Jane Greve
Der har i de senere år været en øget opmærksomhed på skolebørns dagligdag: Får de nok søvn? Spiser de morgenmad? Får de motion? Bruger de for meget tid på tv og computerspil? Er de overladt for meget til sig selv? Og har disse problemer betydning for, hvor godt børn klarer sig i skolen?
Bogen belyser nævnte spørgsmål ved at se på, hvor mange børn der kan anses for at have en problematisk dagligdag og hvilke forhold, det kan hænge sammen med.
Der anvendes oplysninger fra Rockwool Fondens Forskningsenheds nationale undersøgelse af børns – og voksnes – tidsanvendelse, trivsel og helbred, og bogen udgør en del af Rockwool Fondens store satsning i temaet ”Familier og børn”.
Interessant statistisk funderet materiale, som har fingeren på pulsen og sætter mange tanker og overvejelser i gang hos læseren. De mange statistikker giver et godt statistisk indblik i børns liv og svæver rundt i baghovedet hos læseren lang tid efter endt læsning.
– Henrik Munch Jørgensen i lektørudtalelse til folkebibliotekerne.
Relaterede udgivelser
Vidensoverblik
Fjernsyn og computer fylder fem gange så meget som motion i børns hverdag
Gå til vidensoverblikketVidensoverblik
Children spend five times as long in front of TV and computer screens as they do taking exercise
Gå til vidensoverblikketForskningsrapport
Children´s Health-Related Life-Styles: How Parental Child Care Affects Them
Gå til forskningsrapportenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Analyse
Elever, der skifter til privatskoler, er dygtigere og har færre diagnoser end elever, der skifter til andre folkeskoler
December 2024
Forskning
Podcast
Hvad koster det at blive mor? Økonomiske og sociale konsekvenser af moderskab
December 2024
Forskning
Forskningsrapport
Understanding the Heterogeneity of Intergenerational Mobility across Neighborhoods
December 2024
Forskning
Vidensoverblik
Det er menneskene i opvæksten
– ikke postnummeret
– der afgør børns chancer i livet
December 2024