Etniske elever i klasserne gør ikke danske unge dårligere
Uanset om det gælder læsning, matematik eller naturfag, er mønsteret det samme: De tosprogede indvandreres faglige kvalifikationer er særdeles dårlige i forhold til deres danske klassekammeraters …. Side 3
Det er vigtigere, at forældrene er integrerede, end at de har uddannelse
For politikere, der gerne vil hjælpe indvandrerbørnene til bedre kvalifikationer, er der store udfordringer: Skolen betyder lidt for kundskabsgabet. Forholdene i hjemmet har langt større betydning for de etniske elevers faglige kompetencer, og forældrenes uddannelse er ikke det vigtigste …. Side 5
Betydningen af etnisk koncentration for danske og ikke-vestlige elevers læring
Det betyder ikke noget for de danske elevers læsefærdigheder, om de går på en skole med 0 eller 40 pct. indvandrere. De opnår lige gode læsefærdigheder af den grund. Omvendt så klarer både etniske og danske elever sig markant dårligere på de allermest koncentrerede skoler, end de gør på de mindst koncentrerede …. Side 8
Er PISA-testen fair?
Måler PISA’s læseopgaver på samme måde over for elever med dansk sproglig baggrund som over for elever med ikke-dansk sproglig baggrund? …. Side 10
Kommentar fra undervisnings- og kirkeminister Bertel Haarder (V) …. Side 12
Kommentar af Christine Antorini (S) …. Side 14
Kommentar af skoleinspektør Lise Egholm …. Side 16
Relaterede udgivelser
Bog
PISA etnisk 2005
Gå til bogenBog
PISA 2000’s læseskala
Gå til bogenBog
Pisa Etnisk 2005 (Anden udgave)
Gå til bogenSeneste udgivelser indenfor samme velfærdsemne
Forskning
Debatindlæg
Kritik af vismændenes analyse er forfejlet
November 2024
Intervention
Værktøj og grafik
Længerevarende skolefravær
– workshop materiale
Oktober 2024
Forskning
Vidensoverblik
Social arv forklaret: Forældres økonomi er i sig selv afgørende for børns muligheder
Oktober 2024
Forskning
Debatindlæg
Nødvendighedens uddannelsespolitik
Oktober 2024