Mange flere +80-årige får ikke sundhedsbudgettet til at eksplodere – men ældrepleje bliver dyrt for kommunerne
Eksternt bedømt
En aldrende befolkning fører ikke nødvendigvis til stærkt stigende sundhedsudgifter, viser ny forskning finansieret af ROCKWOOL Fonden. Udgiften til de mange flere ældres besøg hos lægen og behandling på sygehus stiger nemlig primært i de sidste år af livet – perioden med behandlingskrævende sygdom bliver ikke længere. Til gængæld må kommunerne forvente, at udgifter til plejehjem, hjemmehjælp m.v. til de mange flere ældre kommer til at stige ganske betydeligt.
Forskere bag udgivelsen Malene Kallestrup-Lamb AU, Alexander O.K. Marin SDU og Jes Søgaard SDU Emeritus
Artiklen er udgivet 14. november 2024 i tidsskriftet ØKONOMI & POLITIK #4/2024, Djøf Forlag
Jo ældre vi bliver – jo flere sygdomme må vi trækkes med, og ældre borgere er hyppige gæster hos lægen og på landets sygehuse. I Danmark forventes en stor stigning af ældre borgere over 80 år: Ifølge Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning vil gruppen af +80-årige vokse til næsten det dobbelte fra 2024 til 2050 (figur 1)
Det skyldes dels, at vi lever sundere og derfor længere, og at lægerne i dag kan diagnosticere og behandle en lang række sygdomme, som patienter tidligere døde af. Og dels, at de store fødselsårgange fra tiden omkring 2. verdenskrig – den såkaldte babyboom-generation – nu er tæt på de 80 år, og dermed rammer en alder, der typisk er forbundet med mere sygdom.
Det er entydigt, at mere sygdom blandt borgerne øger udgifterne til sundhedsydelser, og udgifterne er da også steget betragteligt i en række vestlige landet i samme periode, som levetiden er steget: Fra omkring fem procent af landenes BNP i 1970 til 10 procent i 2019 (figur 2)
Tid til død vigtigere end alder
De stigende sundhedsudgifter og udsigten til endnu flere +80-årige bekymrer både økonomer, politikere og andre beslutningstagere, og Finansministeriet beregner løbende udviklingen af de samfundsøkonomiske konsekvenser af en aldrende befolkning.
Den præcise relation mellem befolkningens alder, sygdom og udgifterne til sundhed er dog aldrig med sikkerhed påvist, og tidligere forskning peger på helt eller delvist modsatrettede konklusioner:
Nogle sundhedsøkonomer mener, at ”tid til død” er vigtigere end alder i sig selv[1]. Det skyldes, at omtrent 10 procent af udgifterne til sundhed i Danmark bruges i patienters sidste leveår – og det er uanset, hvilken alder man har, når man dør.
Mens andre mener, at befolkningens alder i sig selv (kaldet ”aldersstejling”) driver de samlede sundhedsudgifter op, da de gennemsnitlige sundhedsudgifter pr. borger stiger mere, jo ældre en person er[2].
Tidligere forskningsprojekter har kortlagt, at noget af det, der især presser udgifter til sundhed op, er medicinsk teknologi og praksis, som især gavner ældre. [3]
Risikoen for kræftsygdom stiger fx med alderen, og i løbet af de seneste 20 år er der sket store fremskridt i både tidligere diagnostik og behandling – ligesom der er kommet flere meget dyre medicinske behandlinger.
Det er altså både den kraftige stigning i antallet af ældre patienter, og det faktum at gennemsnitlige ældre patient modtager flere dyre behandlinger, som vækker bekymring.
Note: Frem til 2024 viser tallene det observerede antal danskere i de fire aldersgrupper og i alt, målt pr. 1. januar. Fra 2025 og frem vises Danmarks Statistiks befolkningsprognose udarbejdet af DREAM. Den blå kurve viser, hvordan antallet af danskere på 80 år og opefter næsten tredobles fra 2000 til 2050. Samtidig stiger antallet af yngre ældre mellem 65 og 79 år også (grøn kurve). Begge disse aldersgrupper er vigtige i forhold til sundhedsudgifter, da sygdomsforekomst, hospitalsforbrug og ældrepleje også er stærkt stigende for disse alderstrin.
Sundhedsforskningens store spørgsmål
I Danmark er det det dog de seneste 15 år (bortset fra COVID-19-årene) lykkedes at holde sundhedsudgifterne stabile på trods af, at der bliver flere ældre.
Det er blandt andet sket med håndfast udgiftsstyring (fx Budgetloven 2014) og en stram prioritering i det offentlige sundhedsvæsen med nationale beslutninger for hvilke hospitalsydelser og lægemidler, borgerne kan få tilbudt. Selvom flere ældre øger efterspørgslen på sundhedsydelser, følger udbuddet altså ikke nødvendigvis med.
Forskere fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet har nu gennemgået en lang række tidligere forskningsartikler for at undersøge et af de helt store spørgsmål i de seneste årtiers sundhedsforskning: Hvor meget af stigningen i sundhedsudgifter skyldes i realiteten at befolkningen bliver ældre?
Forskerne sammenholder al væsentlig viden på området og konkluderer, at trods mange ukendte faktorer (som fx kommende sundhedsteknologier) ser udgiftsstyringen i Danmark hjulpet af ”tid til død”-mekanismen ud til at kunne dæmme op for en uhæmmet vækst i sundhedsudgifterne – særligt hvad angår hospitalsudgifter og også i nogen grad udgifter til praktiserende læger og til medicin. (figur 3 og 4)
Det er med andre ord muligt – hvis der er politisk vilje (som fx Budgetloven) – at kontrollere sundhedsudgifterne selvom gruppen af +80-årige næsten fordobles.
Kommunernes udgifter til pleje af ældre stiger
Til gengæld viser forskernes gennemgang også, at det bliver svært på samme måde at dæmpe stigende plejeudgifter i kommunerne. Til trods for, at kommunerne hele tiden søger og finder nye og mere effektive måder at yde pleje til ældre borgere, vil der altid være en vis del af de ældre borgere, der er så svækkede, at de gennem lang tid har brug for meget basal pleje enten i hjemmet eller på et plejecenter.
Og her er ikke samme tid-til-død-effekt, som forskerne kan påvise når det kommer til sundhedsudgifter: Ældre borgere kan have behov for hjemmepleje i endog ganske mange år, så her slår det simple regnestykke flere +80-årige+mere sygdom=stærkt øgede plejeudgifter helt igennem.
Note: Totale udgifter til sundhed som procent af BNP i udvalgte lande, 12 nordvest-europæiske lande. Sundhedsudgifter inkluderer alle offentlige og private driftsudgifter til sundhed inkl. udgifter til langtidspleje af svækkede ældre (på institution eller i eget hjem) og af psykisk syge og misbrugere De 12 vesteuropæiske lande er Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Irland, Norge, Schweiz, Sverige, Tyskland, UK og Østrig. Kilde: OECD (2024).
Note: Venstre akse viser gennemsnitsudgifterne til offentligt forsikrede hospital, medicin, og praksis, mens størrelsen på ældrepleje fremgår af højre akse. DKK 2012. Kilde: Egne beregninger, registerdata, offentligt forsikrede udgifter. Udgifter udregnet som i Christensen o.a. (2016)
Note: Venstre akse viser offentligt forsikrede udgifterne til hospital og ældrepleje, mens højre akse viser størrelsen på medicin og praksissektoren. DKK 2012. Kilde: Egne beregninger, registerdata, offentligt forsikrede udgifter. Udgifter udregnet som i Christensen o.a. (2016)
Fakta sundheds- og plejeudgifter i Danmark 2023
· For alle danskere udgjorde hospitalsudgifter i 2023. samlet set godt 116 mia. kr.
· Praksissektoren koster knap 41 mia. kr.
· Medicinudgifter koster omkring 16 mia. kr.
· Udgifter til personlig ældrepleje på plejehjem/center eller i hjemmet udgjorde knap 56 mia. kr. (Danmarks Statistik, SHA1, 2024).
Forskningen bag
Forskningsartikel
Befolkningsaldring og sundhedsudgifter i Danmark
Gå til Økonomi & Politik