The Effects of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Children’s Academic Achievement

Forskningsrapport

Marts 2015

task_alt

Eksternt bedømt

Study Paper No. 83

Forskningsrapport

Skrevet af: Peter Fallesen Maria Keilow og Anders Holm

 

Børn med ADHD forlader folkeskolen med lavere karakterer and andre børn, hvilket stiller dem dårligere senere i livet. Undersøgelsen, som bygger på registerdataoplysninger om alle danske børn, der tog folkeskolens 9. klasses afgangseksamen i åren 2002-2011, studerer, hvorvidt børn med ADHD klarede sig bedre til eksamen, hvis de påbegyndte stabil medicinsk behandling inden deres eksamen. Ca. 10 procent af danske børn med ADHD, der påbegynder medicinsk behandling, reagerer ikke på medicin eller har så alvorlige bivirkninger af den, at de ophører med behandlingen. Undersøgelsen sammenligner eksamenskaraktererne for de børn, der ophørte med behandlingen, med børn, der fastholdt en stabil medicinering, til at fastslå i hvilken grad stabil medicinering af ADHD kan påvirke børns eksamenskarakterer.

Relaterede udgivelser

Vidensoverblik

Vidensoverblik

Medicinsk behandling af ADHD sænker risikoen for, at børn bliver anbragt uden for hjemmet

Gå til vidensoverblikket
Forskningsrapport

Forskningsrapport

The Effect of Medical Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) on Foster Care Caseloads: Evidence from Danish Registry Data

Gå til forskningsrapporten